Flatt øl - lite kullsyre

Er nytt medlem og prøver meg på et nybegynnerspørsmål.
Har nå brygget sju ganger og har opplevd flere ganger at ølet blir flatt, altså nesten uten kullsyre. Bruker kun karboneringsdrops (2 stk pr 1/2 ltr flaske) noe som skal være i overkant av det nødvendige. Har stått tre uker i ca 20 grader for karbonering.
FG har blitt lavere enn antatt, ca 1010. Blir det her for lite gjær til karboneringen?
Har sett denne diskusjonen her før men har ikke sett noen direkte svar på dette. Håper noen vet...

Tor Kjetil skrev:
Er nytt medlem og prøver meg på et nybegynnerspørsmål.
Har nå brygget sju ganger og har opplevd flere ganger at ølet blir flatt, altså nesten uten kullsyre. Bruker kun karboneringsdrops (2 stk pr 1/2 ltr flaske) noe som skal være i overkant av det nødvendige. Har stått tre uker i ca 20 grader for karbonering.
FG har blitt lavere enn antatt, ca 1010. Blir det her for lite gjær til karboneringen?
Har sett denne diskusjonen her før men har ikke sett noen direkte svar på dette. Håper noen vet...

Har ikke selv benyttet karboneringsdrops, men som du sier så skal det holde med 2 stk pr 1/2 liter. Gjær blir det så godt som alltid med over i flaskene, så lenge man ikke holder på med noe ekstremøl. Hvilken gjær brukte du?

Det enkleste rådet jeg kan gi er å sette dem litt varmere, 25ish grader og vent noen uker.
Du bør også sjekke om toppene sitter godt på, slik at ikke kullsyren siver ut.

Jeg har også brukt karboneringsdrops fra Coopers så langt (6 brygg), og har ikke opplevd noen problemer med for lite kullsyre. Faktisk synes jeg de fleste bryggene har blitt overraskende fort karbonert - de fleste har vært ferdige etter en ukes tid på 20-22 grader. Har brukt en og en halv drops på de halvlitersflaskene jeg har flasket så langt, og synes det er nok for de øltypene som ikke krever "litt mer sprut" (hveteøl etc).

Hva slags flasker bruker du og er du sikker på at korkene sitter godt nok på? Hvilken gjær har du brukt på bryggene dine? Har ikke hatt noen problemer selv så langt som sagt, og jeg har hatt flere brygg på FG under 1.010, men har hørt at noen gjærtyper ikke er like egnet til flaskekarbonering (?).

-Prøv å sette flaskene enda litt varmere.
-Bruker du plastflasker med skrukort? sjekk isåfall pakningen i korken - opplevde selv at de sprakk etter gjenbruk.
-tilsett evt litt tørrgjær ved flasking.

Takk for svar så langt.
For enkelhets skyld og for å konsentrere meg om å lære bryggeprosessen har jeg kun brygget ferdige sett fra Bryggeland som alle innholder tørrgjær.
Jeg har nå alt øl stående i ca 25 grader for karbonering en stund til.
Det som har stått lengst begynner nå å få godt med kullsyre og har fått en helt annen karakter i den forstand at bismak har forsvunnet,
samt at det smaker mer "modent".
Jeg konkluderer med at noen ganger kan tolmodighet være nøkkelen til godt øl... :)

Tilbake
Topp