Flatt øl - karboneringsmetode

Har endelig blitt ferdig med mitt første coopers ekstraktbrygg. Som mange andre her på forumet, er jeg ikke overbevist! Jeg byttet ut sukker med maltekstrakt og var streng med gjæringstemp. Ale på ca 21c.

Ølet har blitt greit på smak (ingen favoritt) men den er utrolig flat etter å ha helt på glass? Skummet dør med en gang!

Jeg brukte 2 coopers karboniseringsdrops pr Nøgne Ø halvliterflaske. Disse har karbonisert på flaskene i romtemp i 2 uker.
Er dette for lite? Har de stått for kort?

Jeg har nå brygget et BIAB. (For å ikke miste lysten til denne fantastiske morsomme hobbyen)
Dette er ferdig gjæret og skal flaskes imorgen.

Hvordan karboniserer jeg dette best? Det skal karboniseres på flasker.....

Hvilken gjær brukte du? Noen typer som flokkulerer godt karbonerer veldig sakte. WLP 007 er en av dem. Flaskene trenger god temperatur (22-23 grader) under karbonering, og lang tid. Enkelte gjærtyper karbonerer ølet på noen dager, andre bruker mange uker.
Når det gjelder drops så bruker jeg ikke det så de vet jeg ingenting om. Det står sikkert på pakken hvor mange du skal bruke pr flaske/eller liter. Synes å huske at noen drops var for 0.33 flasker og at noen drev å delte drops for å få nok, men ikke for mye for 0.5 flasker.

Tilbake
Topp