Flasking / lagring av pils

Har søkt litt rundt på forumet og nettet, men blir ikke helt klok på dette med lagring av pils på flaske.

For noen uker siden brygget jeg batch #01 med bohemian pilsner. Denne begynner nå å nærme seg flasking. Har tidligere kun laget forskjellige typer overgjæret øl og dette er altså mitt første forsøk med undergjæring.

Mine spørsmål er følgende:
1. Når jeg tilsetter isinglass ved sekundærgjæring (ca 1 uke) vil det bli tilstrekkelig med gjærceller igjen i brygget til at jeg kan karbonere naturlig?
2. Hva er anbefalt fremgangsmåte for flasking / lagring?
i. Flaske og karbonere i 20 grader i 2 uker med påfølgende 6 uker lagring ved 0-5 grader?
ii. Lagring i gjæringsdunk i 6 uker på 0-5 grader med påfølgende karbonering på flaske i 2 uker ved 20 grader?
iii. Lagring inkl karbonering i 8 uker på 0-5 grader? (kan tenke meg at det blir lite kullsyre ved dette alt)

Siden jeg har planer om å tilsette isinglass for klarning vil det da bli evt nok gjærceller igjen til naturlig karbonering ved alt. ii., etter 6 uker i lagring på dunk?

EDIT: Gjær er Brewferm Lager (Carlsbergensis)

Hei.

Isinglass har eg ikkje noko erfaring med, så spørsmål 1. må nok andre svare på.

Eg vil tippe du kan bruke både i og iii utan så stor forskjell bortsett frå tida det tek før ølet er karbonert. På mine eigne undergjæra øl nytte eg karbonering ved 20 grader i to veker. Så lagring ved 13 grader( ikkje heilt optimalt, men av mangel på øl-kjøleskap.....). Vil nok tru du får eit tipptopp resultat ved lagring ved 0-5 grader i 6 veker.

Lukke til!

No worries mate;
Isinglass tar ikke all gjæren. Du kan trygt tilsette sukker, la gjæren spise opp denne på en uke på 18-20 grader, og deretter lagre ølen kaldt i minimum 2 uker.

Erlendso skrev:
No worries mate;
Isinglass tar ikke all gjæren. Du kan trygt tilsette sukker, la gjæren spise opp denne på en uke på 18-20 grader, og deretter lagre ølen kaldt i minimum 2 uker.

En uke karbonerimg kan bli litt kort.

Jeg lagrer alt mitt øl i kjelleren på ca 12 grader. Har ikke kjøleskap til å ha alt kaldt jeg. Det blir sånn!!

Ølet modnes bedre kaldt. Ølet forringes / brytes ned i varme. 12 ℃ er fin temperatur for lagring/modning av Ale. Pils tåler mindre og bør lagres kallere eller drikkes raskere :)

Mørke øl tåler lagring og litt høyere temperatur bedre. Dersom du har lyse øl med farge (typisk for Black øl med Carafa Spesial 1,2,3) bør de lagres som lyse øl.
Bock og Bayer lagrer jeg som Ale - usikker på hvorfor :)

Ok, ølet forringes ved høyere varme, hvor lang tid for merkbar forskjell??
Veldig vanskelig å svare på. Jeg har ikke funnet tabeller på dette da det trolig avhenger av mange faktorer. Maltsammensetning, ABV, IBU, FG, lysforhold, temperatur og temp.svingninger, boks eller flasketype, flaskestørrelse, O2 ved tapping, filtrering, priming - og helt sikkert flere.
Sikkert derfor de anbefaler mørkt og kjølig

Tilbake
Topp