Flasking av Øl

Tav

Hei.
Har hatt en regel att jeg ikke flasker øl før det er gått 14 dager, men nå er jeg komt i en situvasjon der det hade vert ønskelig og flakset etter 10 dager.
Er dette mulig, eller er ikke gjæren ferdig da. Vi har brygget IPA og Blonde Ale, og benyttet tørr overgjær til begge. Er klar over att en kan måle FG, men siden den varierer litt, er det vel usikkert når en har nådd bunnen.

Så lenge SG varierer er det ikke så lurt å flaske, da har du ingen kontroll over hvor mye gjærbart sukker som er igjen og du kan ende med overkarbonert øl. eller i verste fall flaskebomber..
Da er det bedre å la det stå en uke ekstra på gjæringsdunken.

Tav skrev:
Hei.
Har hatt en regel att jeg ikke flasker øl før det er gått 14 dager, men nå er jeg komt i en situvasjon der det hade vert ønskelig og flakset etter 10 dager.
Er dette mulig, eller er ikke gjæren ferdig da. Vi har brygget IPA og Blonde Ale, og benyttet tørr overgjær til begge. Er klar over att en kan måle FG, men siden den varierer litt, er det vel usikkert når en har nådd bunnen.

Ta en måling og se hvor langt ned den er kommet. Vist du vill flaske nå og FG er under 1.020. Så bare flask. Er den over 1.020 så ville jeg ventet.

Jeg lar altid gjæringen stå min. 14 dager

går sikkert fint.
har da flasket etter bare en uke selv.
men jeg tror tålmodihet kan lønne seg.

Tilbake
Topp