Flasking av første brygg.. noen spm

Skal til helgen gjøre meg klar til å flaske  mitt første ølsett fra Coopers.

Har vært å kjøpt 1 L Stoutrens og 1 L Sterkrens hos petit.

Så det jeg lurte på var går det greit om jeg for eksempel vasker flaskene i kveld for så og desinfisere de med sterkrens på lørdag før tapping?

Hvilke måte er det enklest å gjøre det med sterkrens?

Hvor sterkt skal blandingen være for å slippe og skylle flaskene?

Og  evt hvor lenge skal det virke?

Jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke er greit å vaske flaskene en dag og så desinfisere dem senere. Det skjer jo ingenting som får flaskene møkkete igjen.

Sterkrens skal vel blandes til rundt 1 ts i 10 liter for desinfisering. Jeg pleier å blande en sterkere blanding (ca 10 ganger så sterk) enn dette på en 1.5 liters flaske. Så fyller jeg en skvett i bunnen av hver flaske og fyller opp med vann fra springen sånn at konsentrasjonen i hver flaske tilsvarer ca 1 teskje/10 liter. Jeg lar det stå et kvarters tid.

Har ikke skylt flaskene etter denne behandlingen, bare latt dem renne av seg.

Et annet tips er å vaske flaskene (ikke desinfisere) og så dekke tuten med aluminiumsfolie og så bake dem i ovnen over natta ved ca 125 °C. Så lenge aluminiumsfolien sitter godt på er flaskene sterile, og klare til bruk når du trenger dem. Dette er et godt tips om du ikke har altfor god tid på flaskedagen. Bare vær litt forsiktig med temperaturen så ikke glasset får varmesjokk; skru temperaturen opp (og ned) litt trinnvis.

Jeg mener at Dalakers første metode virker god. Men sørg for å skrubbe ordentlig for å få vekk evt rester av mugg i flaskene. Hvis du så bruker dine flasker om igjen så er det bare å huske å skylle dem etter bruk. Sett dem evt oppned i kassen frem til de fylles opp igjen.

Da velger jeg og gå for den metoden til Dalaker, enkel og grei metode:)

Håper bare ølet blir bra i det første 1,5 døgnet var det maks 5 - 6  kraftige plopp i minuttet, men det var et lag 2-3 cm lag med skum over ølet . Har ikke målt FG på den ennå, men Lørdag har det stått i 2 uker så går for flasking da.. Tør ikke åpne lokket og måle FG ennå i frykt for infeksjon i ølet.

Bør jeg frykte noe når det gjelder gjæringen?

Etter 2 uker bør nok ølet være ferdiggjæret. Jeg ville ha satset på å tappe på flasker da. Husk å ta en FG-prøve den dagen, så at du har det til loggen.

Et lite spm til ang Stoutrens og sterkrens, bør man bruke hansker når man hanterer sterkrens og stoutrens etter man har blandet det ut med vann?

Vel, hendene tåler litt, men skulle du gni deg i øyet så får du problemer. Jeg bruker ikke hansker etter utblanding, men vil nok anbefale å gjøre det. Man kjenner på fingrene at de blir skikkelig glatte etter at man har hatt hendene i lut. Det man føler da er huden som går i oppløsning og blir til et lag med et-eller-annet som gir glatte. Ikke så bra altså. Skyll isåfall rikelig med vann.

janvad skrev:
Et lite spm til ang Stoutrens og sterkrens, bør man bruke hansker når man hanterer sterkrens og stoutrens etter man har blandet det ut med vann?

Jeg bruker det ikke, konsebtrert svir det i sår, jeg har fått sterk blandig i øynene uten at det gjorde noe.
Hadde vi brukt svovelsyre, maursyre +++ med samme PH like uforsiktig hadde jeg nok vert uten kropp fra navlen og opp  :)
MEN, DET ER LOV Å VÆRE FORSIKTIG

Jeg bruker hansker når jeg måler ut teskjeen sterkrens fra flaska, men ikke etter at jeg har fortynnet.

Jeg kan skrive under på at det ikke er bra å ha selv utblandet lut på hendene. En periode hadde jeg jævlig tørr hud på hendene, den sprakk hele tiden og og jeg fikk masse småsår på hendene. Til slutt gikk det opp for meg at dette skjedde fordi jeg stadig hadde hendene i (utblandet) lut. Etter at jeg begynte å bruke oppvaskhansker, er huden fin og smidig og glatt igjen :)

Litt dårlig sjekketriks når hendene dine ser ut som Elefantmannens  :laugh:

Hilsen Joakim, som nå også har tatt i bruk vernebriller ;)

joques skrev:
Jeg kan skrive under på at det ikke er bra å ha selv utblandet lut på hendene. En periode hadde jeg jævlig tørr hud på hendene, den sprakk hele tiden og og jeg fikk masse småsår på hendene. Til slutt gikk det opp for meg at dette skjedde fordi jeg stadig hadde hendene i (utblandet) lut. Etter at jeg begynte å bruke oppvaskhansker, er huden fin og smidig og glatt igjen :)

Litt dårlig sjekketriks når hendene dine ser ut som Elefantmannens  :laugh:

Hilsen Joakim, som nå også har tatt i bruk vernebriller ;)

Her ser jeg en fordel med stout og sterkrens fremfor lut og klorin. Stoutrens kan også brukes til handvask, det ville jeg ikke brukt lut til.

Satt og så på youtube i sted fra da Joakim Ruud var på frukost tv på nrk og brygget juleøl. Er det å anbefale og bruke sterkrens på ph 2,5 i gjærlåsen i stedet for vann?

Det kan iallfall ikke skade! Det er i tilfelle vannet i gjærlåsen skulle finne på å gå feil vei, slik det av og til kan av ulike grunner, så er det ingen uhumskheter i vannet.

Tenkte på en ting når det gjelder flasking av ølet:

Må de lagres mørkt så lenge man bruker brune flasker? Holder det og sette de i oppholdsrommet på 20-22*C i ca 14 dager, så lenge de unngår direkte sollys eller påvirker dette ølet så lenge de ikke står helt mørkt?

Det er nok absolutt en fordel at det står mørkt, ja. Selv har jeg tydeligvis veldig høy terskel for å kjenne den skunk-smaken, men det betyr ikek at andre ikke kan kjenne den...

spørsmål til  "Dalaker metoden" : skyller du virkelig ikke sterkrensen ut av flaskene i det hele tatt? Det er jo konge!

(jeg har samlet sett brukt flere døgn på å skylle ut klorin av glassflasker.. :(  )

Det er nettopp fordelen med sterkrens (fosforsyre). Det tar seg av uhumskheter, men er ikke farlig i de dosene det kan bli igjen i flasken. Fosforsyre er faktisk en ingrediens i en hel del typer brus.

Altså, en sånn pumpe er nok ganske kraftig. Vi kjøpte en sånn fra MoreBeer en gang, og hvis du pumper 2-3 ganger per flaske så har sterkrensen nok vært overalt. Når det gjelder kontakt så er det hovedsakelig kontakt med Stoutrens/lut som kan ta tid, for den må etse vekk det som finnes av grov skitt. Men til det formålet kan man bare fylle flaskene med en lutblanding og la dem stå, eller ha flaskene i en stor bøtte med denne løsningen over natta f eks.

Åpnet en flaske i går og det så ut til at det var bra med kullsyre på flasken..

Men nå er ståa slik her hos meg at jeg har ikke plass i kjøleskapet til alt  det ferdigkarbonerte ølet mitt, men jeg har et rom som holder fra 17-20 *C.

> Kan jeg la flasken stå lagret på den temperaturen?  > Er det noen begrensninger for hvor lenge de kan stå i en slik temp?

Tilbake
Topp