Husk at det du skal fylle på flaska er et desinfeksjonsmiddel, nemlig væske (øl) med alkoholstyrke. I gamle dager så drakk man uttynnet øl i byene fordi vannkvalieten var så dårlig, og ølet drepte bakteriene. Så på meg virker den greia der like nyttig som doble fustasjeopphengsforkoplinger.
Dessuten for at det skal være igjen rester av noe i flaska må ølet som har vært der ha fordampa og lagt igjen et belegg, omtrent som en kaffekopp som har stått noen dager. Det skjer bare ikke i ei flaske. For å teste dette satte jeg ei flaske med ca 1 cm bunnfall på gulvet på "kontoret" i februar. Det er fortsatt ca 1 cm bunnfall i flaska, og rommet har gulvvarme.
Så for meg virker det som om altfor mange sjølbryggere er altfor anale når det gjelder vasking av flasker.
Så her er min metode.
Når flaska er tom så tømmer jeg godt ut siste ølrest.
Så fyller jeg ca 1 dl. med vann og rister godt. Gjentas 3-4 ganger.
Når jeg har nok flasker tar jeg de ned i kjelleren (bor i gammelt hus og har vaskekjeller) hvor jeg konstant har en flaskeskyller (ei sånn greie hvor man dytter flaska nedpå ei stang og det spruter opp i flaska) som er fylt med Sterkrens (ofte kalt Starsan)
Så blir flaskene lagret opp ned til neste bruk.
Jeg har laget ca 20 batcher med 40 flasker og har hatt ei dårlig flaske, men der var det noe rart med korka.