Flaskebombe

Ja, da har det skjedd.

Tappa en bitter på lørdag. OG 42, FG 8. Primet med 5,7 g sukker (stikker om). Og natt til i dag har ei flaske eksplodert på bøttekottet. Skikkelig også!

Så jeg tenker at sukkerlaka kan ha blitt ujevt fordelt da jeg stakk om (men har aldri opplevd det før, så det er jo litt rart). Og selvsagt at det kan ha vært noe snusk med den ene flaska, at det er snakk om en infeksjon.

Men sett at ikke den ene flaska var infisert, men at hele brygget er karbonert ujevnt og at det finnes en reell risiko for flere eksplosjoner: Da regner jeg med at eventuelle bomber kun vil smelle i løpet av neste 10 - 12 dagene? Etter det burde jo brygget være ferdig karbonert, og det som ikke har smelt til da vil heller ikke smelle siden? Eller?

Huff - tre kasser med tikkende bomber. Ikke moro!

Jeg får være på vakt de nærmeste dagene og se om det smeller igjen. Deretter ta noen stikkprøver for å sjekke hvordan karboneringa ser ut/har fordelt seg. Får krysse fingrene for at det kun var noe med den ene flaska.

Når jeg stikker om lar jeg slangen sno seg litt langs kanten, sånn at ølet danner en slags malstrøm og sukkerlaka blir blanda ut. Kanskje burde jeg også røre litt oppi omstikkingskaret? Har ikke gjort det før pga infeksjonsfare (og at resultatene har blitt fine bare ved å stikke om). Vet ikke hvor vanlig det er å røre litt i tilegg?

Jeg gjør det på samme måte som deg, men bruker også en desifisert sleiv til å røre forsiktig med underveis for å sikre god blanding.
Har gjort det slik med 550-600 flasker uten over/underkarbonering og eksplosjoner.
Bruker da 6 gr/l. :)

Tilbake
Topp