flaske tappet øl

hei bryggere

Jeg brygget en brown ale og lot den stå på gjæringsdunken i ca 14 dager.Tappet den så over på flasker og lot den stå
3-4 dager i rom temp,for å sette den i kjøleskapet nå har den stått der i ca 8 dager og jeg åpnet en, men det var nesten
fraværende for co2 har åpnet 5-6 stk og alle var like.Hva har skjedd har de ikke stått lenge nok i rom tempratur slik
at gjæren er dovnet hen i kjøleskapet.Tips mottas med takk.Ellers er det ønskelig med en oppskrift på en god
hvete øl som er lik bitter and twistet ølet hvis noen har smakt det,eller en annen god hvete øl.

Tilsatte du sukkerlake til ølet før flasketappingen? 3-4 dager er kort tid. Det er lurt å la flaskene stå i romtemperatur i inntil to uker før de settes kaldt. La dem stå kaldt noen dager og smak. Er kullsyren der, kan du sette dem kjølig, er det lite futt, lar du dem stå langer i varmen.

Hei

tilsatte ca 5 gram pr liter før flaske tapping.Jeg tok dem ut av kjøleskapet i går kveld og satte dem i romtempratur.Håper dette
hjelper. smaken av brown alen var bra det beste til nå så det er ikke noe gale med den.To uke i rom temp gjelder dette også lager og
annet øl.

Det er grei praksis for alt øl. Lager kan selvsagt gjerne stå noe kaldere, men da vil det naturligvis ta noe lenger tid før man får kullsyre.

Tilbake
Topp