Flaked barley-hvor mye?

Om jeg har skjønt dette rett er flaked barley ypperlig for å gi fint og holdbart skum og mer "body".
Men hvor mye er passende dose? Er 500gram på en vanlig ca 25lites batch passende? For mye?

Og hvordan gjør jeg dette rent praktisk; jeg brygger med DME. Er veien å gå å trekke flaked barley og spesialmalt ved ca 65grader? Hvor lenge? Stemmer det at flaked barley ikke gir noe resultat om det brukes uten annen malt?

Jeg vet jeg kommer til å ende opp med digre sekker med malt og alt det er men ikke riktig neda:)

Byggflak har ingen enzymer eller ferdig konvertert sukker, så det må meskes med enzymholdig basemalt.

Det kommer an på hvor mye enzymatisk "kraft" maltet har. Enzymstyrken måles gjerne i °Lintner, og et malt trenger minst ca. 35 °L for å konvertere. Man kan slik relativt enkelt regne ut hvor mye materiale uten enzymatisk kraft et gitt malt kan konvertere. Pale malt holder typisk 40-70 °Lintner. Hvis vi sier pale maltet du skal bruke holder 50 °Lintner vil du med 1 kg pale malt teoretisk kunne konvertere stivelsen i ca. 430 g byggflak i tillegg til maltets egen stivelse.

Betyr det at flaked barley ikke har noen funksjon i ekstratkbrygg?
En må meske med en base malt-feks Crystal fungerer ikke??

Og hva med Crystal malt?
Trenger man f.eks dobbelt så mye Pale for å konvertere det som konverteres kan?

Krystallmalt har ingen enzymer, så det vil ikke hjelpe med byggflakene. Slik sett er ikke flak noe å bruke i ekstraktbrygg.

Krystallmalt trenger ikke basemalt for konvertering. Det har ingen aktive enzymer selv, men stivelsen er allerede (mer eller mindre fullstendig) konvertert allerede.

Jeg er ganske sikker på at basemalt kan bidra med å konvertere noe mer sukker ifra Crystal malt
http://beertech.blogspot.no/2011/03/crystal-malt-experiment-attenuation.html

Du misforstår meg. Poenget er at krystallmalt i hovedsak allerede er konvertert. Men forskjellige krystallmalttyper vil ha forskjellig grad av konvertering. Hvis det er noe ukonvertert sukker igjen vil selvsagt enzyler fra basemalt kunne omdanne dette. Men for det meste vil det være snakk om ganske så små mengder.

Det det er snakk om i artikkelen du linker til er utgjæringsgrad. Enzymer fra basemalt kan være med å bryte ned sukkertyper i krystallmaltet videre fra dekstriner (som gjæren ikke kan spise) til gjærtyper som er spiselige for den. Når man snakker om konvertering menes det å bryte ned stivelsen til sukker som er løselig i vørteren. Krystallmalttyper har ofte en god del ugjærbart sukker.

Edit: Jeg ser det blir påstått i artikkelen at krystallmalt har høy utgjæringsgrad. Det er en motsigelse i forhold til tabellene de setter opp med utgjæringsgraden til vørterne laget på 100 % krystallmalt. Når man mesker sammen med enzymrik malt blir forholdet et helt annet fordi man da får tilført enzymer fra basemaltet.

Det vil nok variere fra produsent til produsent, og så lenge du mesker krystallmaltet med basemalt vil forholdet mellom sukkertypene forandres avhengig av mesketemperaturen. Generelt kan man si at jo mørkere krystallmalt, dess lavere utgjæring som en følge av mer komplekse sukkertyper.

Tilbake
Topp