Filtrering av øl med pumpe?

Har nettopp fått meg fat og co2 utstyr og med det så lurte eg litt på å skaffe meg eit filtreringskit også.
Då lurer eg på om det er noen som har prøvd eller veit om det er mulig å bruke ølpumpa istaden for co2 til å tvinge øl gjennom filteret?

Eller blir det for hard kost for ferdig gjæra øl kanskje?

Poengløst og det øker fare for oksidering vesentlig. Pumping og filtrering kan også redusere humlesmak.
Fat som står kaldt og i ro bunnfeller meget godt og bunnfallet blir ikke med når du tapper (kanskje litt i første øllen som tappes).

Prøv i hvert fall uten filtrering først og se om du blir fornøyd. Om du skal filtrere anbefaler jeg å presse med gass mellom to fat hvor alt er oksygenfritt.

Denne idèen hadde jeg også. Kjøpte filter, brukte det en gang.. La heller ølet stå på cold crash litt lenger før tapping. Mye enklere, og like bra resultat. Litt overdrivelser her på forumer føler jeg, angående å la ølet stå på gjæra. Kaldt, no problem.

Pumping gjennom filter er vanlig, MEN ikke for oss hjemmebryggere.
Det er begrenset hvor mye trykk de fleste filter tåler før de lekker, og selve filteret må tåle trykk så ikke gjærceller blir presset gjennom, gjerne et absolutt filter nede på 0,1,
så kanskje drøye det litt til du ser du ikke vil dette peset :)

Tilbake
Topp