Fikk ikke høyere OG

Jeg brygget en Stout for ikke så veldig lenge siden. Target på OG var 1.076, etter å ha kokt vørteren fra 14,5 liter til 10 liter og da også benyttet de-koksjon ga jeg opp. Da stoppet OG på 1.072. Det skjedde rett og slett ikke noe mer hadde da kokt ganske "hardt" i 2 1/2 time. Skulle jeg ha fortsatt hadde jeg endt opp med 4 liter øl.
Er det noen maltsammensetninger, eller andre forhold som kan komplisere dette med å oppnå høy nok OG? Da jeg benyttet de-koksjon var jeg på den massen i 1.120 så åpenbart var det mulig å komme høyere uten å tilsette sukker.
Noen som har noen tanker om hvorfor jeg ikke fikk bedre uttelling på over 30% avkok? Det hører også med til historien at SG var forholdsvis høy = 1.052.

Hm, hvis du har kokt bort 4,5 l, med utgangspunkt i 1.052, så skulle du jo landa på 1.076. Alle de vanlige spørsmålene: Målte du med refraktometer eller hydrometer? Kalibrert? Avkjølt vørter til 20C? Både før og etter kok? Spesielt måling før kok kan være tricky; mange pleier å måle BPG etter at vørteren har fått kokt i 5 min, for at den skal blande seg bedre.

Er vel ikke så helt galt dette.
Forskjellen på 52x14,5 og 72x10 kan vel tilskrives måleunøyaktighet?

-Var volumet 10l ved ca 20C så er det litt av forklaringen

Jeg benytter et hydrogenet og er kalibrert i vann ved 20 grader. Brukte omregningsformel til og begynne med, men stolte ikke helt på denne da resultatet ikke ble som forventet. Kjølte da ned til 20 òg resultatet ble det samme. Så svaret er at det ikke er noe galt, men at jeg måtte ha kokt lengre. Med over 30 prosent avdamp tenkte jeg at nok får være nok....

Tilbake
Topp