Fersken Iste Cider

Smakte på den nye cideren til Grevens for noen uker siden, og tenkte for meg selv at dette skal jeg klare bedre selv...

Innkjøp av Istepulver og hetvinsgjær fra Europris.
Tilsatte 0,5 kg sukker og satt på gjæring.

Nå er det gått 2 uker og smakte i dag! Veldig mye bedre! :)
Men er mye søtere enn originalen!!

Kjenner at det er en del alkohol her, men i min iver glemte jeg jo alt av måling, både før og etter gjæring!

Konklusjonen er vel at det betyr ikke stort! Veldig godt var det iallefall, og skal gjentas ofte!

Må bare presisere at dette er til min ikke øldrikkende halvdel.
For 30+ kr pr halvliter er det verdt å eksperimentere litt!!!

Geir M skrev:
Må bare presisere at dette er til min ikke øldrikkende halvdel.
Det sier dem alle. En god cider er alltid godt hvis man ikke tar for mange. Ikke like godt som en god øl, men alikevel godt.

Forøvrig var det helt genialt av deg å bruke pulver-iste for å lage cider. Det skal jammen meg jeg prøve også.
Hvor mange liter lagde du? Og hvor mye gjær?

Satt 10 liter.

Brukte 13 pk med Istepulver.

Mener jeg brukte 6-7 gram gjær. (Veide ned fra en pakke som var beregnet på 25 liter.)

Brukte sukker for jeg ikke vet om det var gjærbart sukker i pulveret.
Er ganske ny i dette gamet!

Kan godt hende at det er endel søtningsmiddel i dette pulveret. Kanskje det hadde vært bedre å kjøpe ferdig utblandet ferskeniste med sukker?

Light blir uten gjærbart sukker så da må du ha i ekstra. Jeg kommer til å kjøre på med vanlig uten å tilsette noe ekstra.

IT-ansvarlig i tørrfluebryggeriet drikker ikke øl (!!) så hadde tenkt å overraske han med en batch cider, på den metoden her koker du ikke? Kun blander, iste, sukkwr vann og gjær? Hva er gjæringstempratur?

Interessant forsøk! Mener ingrediensene på originalen var co2-vann, ugjæret eplejuice og gjæret eplejuice, og e-stoffer/tilsetningsstoffer. Originalen smakte hvertfall utrolig mye fersken-godteri. Har cideren du lagde samme karakteristikk?

kortulf skrev:
Interessant forsøk! Mener ingrediensene på originalen var CO₂-vann, ugjæret eplejuice og gjæret eplejuice, og e-stoffer/tilsetningsstoffer. Originalen smakte hvertfall utrolig mye fersken-godteri. Har cideren du lagde samme karakteristikk?
Eplejuice som gir ferskensmak?

Stenumgard skrev:
kortulf skrev:
Interessant forsøk! Mener ingrediensene på originalen var CO₂-vann, ugjæret eplejuice og gjæret eplejuice, og e-stoffer/tilsetningsstoffer. Originalen smakte hvertfall utrolig mye fersken-godteri. Har cideren du lagde samme karakteristikk?
Eplejuice som gir ferskensmak?
Neppe.
Var det jeg syntes var litt artig - At alt av ferskensmak, som var  meget fremtredende, utelukkende kommer fra kunstig tilsatt klin.

kortulf skrev:
Neppe.
Var det jeg syntes var litt artig - At alt av ferskensmak, som var  meget fremtredende, utelukkende kommer fra kunstig tilsatt klin.
Da lager vi nok bedre selv. Skal få prøvd og satt den ferskencideren om et par uker.

Stenumgard skrev:
kortulf skrev:
Neppe.
Da lager vi nok bedre selv. Skal få prøvd og satt den ferskencideren om et par uker.
Hehe, mulig det, men pulveret består vel neppe av tørket frukt det heller  :klovn:

Hmm, nå fikk jeg lyst til å lage cider av fersk fersken fra butikken. Blir nok ikke billig(hva er kilopris på fersken??), men bør kunne bli godt!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Satte denne
Geir M skrev:
Satt 10 liter.

Brukte 13 pk med Istepulver.

Mener jeg brukte 6-7 gram gjær. (Veide ned fra en pakke som var beregnet på 25 liter.)

Brukte sukker for jeg ikke vet om det var gjærbart sukker i pulveret.

Klonet oppskriften din med ingredienser for to uker siden og har noen resultater jeg ikke helt begriper.
Jeg brukte Safale us-05 gjær, ca 6-7 gram. Rehydrerte ikke (til tross for at mange guruer på forumet anbefaler dette da andre også pålitelige kilder har vist at dette aldri har noe for seg). OG ble målt til 1054. Ettersom Brooklyn Lager gjæres ved 12*C forsøkte jeg også dette (mest for å la madammen slippe å ha en gjæringsbøtte i stua hele tida). Etter 4 dager nede i kjellerboden var det fortsatt null tegn til aktivitet, verken synlig gjær i toppen eller plopping, og OG var fortsatt rundt 54. Takler ikke us-05 så lav temperatur som 12*C? Eller er sukkeret i iste-pakkene vanskeligere fordøyelig enn sukkerartene i en lager-vørter? (Jeg ville gjettet på det motsatte)

Jeg satte uansett bøtte i stua på rundt 20*C i håp om at det skulle ta seg opp. Etter ytterligere 4 dager var OG maks sunket 2 trinn til 52 og ingen andre tegn til gjæring heller, så jeg antok fortsatt ingen aktivitet. Derfor valgte jeg å forsiktig røre opp gjær fra bunnen. I motsetning til ved tidligere bruk av både tørr og fersk gjær var det nå null gjærslurry å spore noe sted, verken i bunn eller i topp(!). Ganske sikker på at jeg hadde gjæren oppi.. Er dette normalt/hva kan dette skyldes?

Etter å ha rørt satte jeg den uansett på badegulvet og etter ytterligere 4 dager nå er OG på 32. Dette går jo vanvittig sakte, men det kan jo tenkes at fortsetter å skje ting nå, selv om det  fortsatt ikke er synlig gjær noe sted. For alt jeg vet er det en infeksjon som driver å spiser sukker. Får se an en liten uke til hvordan det går. Målte du FG før du flasket Geir M?

Det høres ut som om konserveringsmidler i pulveret har tatt knekken på gjæren, eller hindrer den i å formere seg. Prøv å pitche en aktiv starter, og hvis du skal gjære på 12 grader, bruk lager-gjær. Jeg husker ikke hvor langt ned us05 går, men jeg mener den trives best på 16 til 20 grader.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tilbake
Topp