Dag
Norbrygg-medlem
Har laget et RIMS-system basert på en idé jeg fant på nettet, http://hbd.org/brewery/library/archrims.html
Virkemåten er som følger:
Meskekaret mitt er av typen spann-i-spann med to gjæringsbøtter. I den innerste bøtta har jeg montert et avløpsrør, 3cm diam. slik at det stikker litt under silbunnen. Oppe på røret, ca der toppen av mesken pleier å være, har jeg laget to slisser i røret, ca 1cm brede, 10-15 cm lange. En bit av samme type rør er splittet på langs på den ene siden slik at det kan tres utenpå hovedrøret og fungerer som en glidelukking av slissene. På lokket har jeg montert en liten 12V elektromotor som har levd et tidligere liv i en printer. Denne har en lang aksling med en liten propell i enden stikkende ned i røret. Denne drar vørter fra undersiden av silbunnen, opp gjennom røret, og legger vørteren pent og pyntelig utover toppen av mesken. Har laget et 12mm hull i hovedrøret, like over silbunnen. Der er det montert en silikonslange som er tilkoblet skyllevannskjelen.
Jeg har også laget en løfteventil i bunnen av hovedrøret. Den består av en plate, pålimt et stykke ovnssilikon som pakning, og to kobbertråder som jeg kan løfte plata opp til røret med. Låses enkelt med en gummistrikk over toppen av røret.
Selve meskingen foregår slik:
1) Lukker først slissene fullstendig med glidelukkeren.
2) Blander det varme vannet med knust malt og rører ut til jevn, klumpfri masse.
3) Justerer glidelukkeren nedover slik at åpningen på slissene blir like over meskenivået.
4) Setter på lokket med motor/propell og starter denne. Propellen drar nå vørter fra undersiden av silbunnen opp gjennom røret til det lekker ut over mesken.
5) Når skyllingen skal begynne lukkes først røret i bunnen vha ventilen og skyllevannskran åpnes.
Nå kommer det varmt skyllevann inn under propellen, og dette spres utover mesken på samme måte som vørteren tidligere. Tempoet reguleres av åpningen på skyllevannskrana, motoren kan strengt tatt stoppes på dette tidspunktet, alternativt kan man droppe å lage lukkeventilen i bunnen og la motoren gå hele tiden. Tror kanskje at det ikke vil 'lekke' skyllevann nedover, men at alt blir dratt opp av propellen.
Motoren bør ha variabel hastihetsregulering, og det lønner seg å starte motoren meget sakte til å begynne med for så å øke til passende marsjfart. En bråstart kan komprimere mesken slik at man får'stuck mash'. En bør uansett kjøre ganske sakte, fordi man ikke kan dra opp større mengde vørter enn det som siger gjennom mesken til enhver tid.
Noe av det fine her er at man ikke trenger varmeelement. I og med at det er et lukket, isolert system, taper jeg mindre enn en grad pr time. Skulle man behøve å justere temperaturen kan man enten bare helle på noe varmt vann på toppen, eller man kan åpne skyllekrana og tilføre varmt vann den veien.
Systemet fungerer helt strålende og gir meg vørter klar som en høstmorgen i Jotunheimen!
Meskekaret mitt er av typen spann-i-spann med to gjæringsbøtter. I den innerste bøtta har jeg montert et avløpsrør, 3cm diam. slik at det stikker litt under silbunnen. Oppe på røret, ca der toppen av mesken pleier å være, har jeg laget to slisser i røret, ca 1cm brede, 10-15 cm lange. En bit av samme type rør er splittet på langs på den ene siden slik at det kan tres utenpå hovedrøret og fungerer som en glidelukking av slissene. På lokket har jeg montert en liten 12V elektromotor som har levd et tidligere liv i en printer. Denne har en lang aksling med en liten propell i enden stikkende ned i røret. Denne drar vørter fra undersiden av silbunnen, opp gjennom røret, og legger vørteren pent og pyntelig utover toppen av mesken. Har laget et 12mm hull i hovedrøret, like over silbunnen. Der er det montert en silikonslange som er tilkoblet skyllevannskjelen.
Jeg har også laget en løfteventil i bunnen av hovedrøret. Den består av en plate, pålimt et stykke ovnssilikon som pakning, og to kobbertråder som jeg kan løfte plata opp til røret med. Låses enkelt med en gummistrikk over toppen av røret.
Selve meskingen foregår slik:
1) Lukker først slissene fullstendig med glidelukkeren.
2) Blander det varme vannet med knust malt og rører ut til jevn, klumpfri masse.
3) Justerer glidelukkeren nedover slik at åpningen på slissene blir like over meskenivået.
4) Setter på lokket med motor/propell og starter denne. Propellen drar nå vørter fra undersiden av silbunnen opp gjennom røret til det lekker ut over mesken.
5) Når skyllingen skal begynne lukkes først røret i bunnen vha ventilen og skyllevannskran åpnes.
Nå kommer det varmt skyllevann inn under propellen, og dette spres utover mesken på samme måte som vørteren tidligere. Tempoet reguleres av åpningen på skyllevannskrana, motoren kan strengt tatt stoppes på dette tidspunktet, alternativt kan man droppe å lage lukkeventilen i bunnen og la motoren gå hele tiden. Tror kanskje at det ikke vil 'lekke' skyllevann nedover, men at alt blir dratt opp av propellen.
Motoren bør ha variabel hastihetsregulering, og det lønner seg å starte motoren meget sakte til å begynne med for så å øke til passende marsjfart. En bråstart kan komprimere mesken slik at man får'stuck mash'. En bør uansett kjøre ganske sakte, fordi man ikke kan dra opp større mengde vørter enn det som siger gjennom mesken til enhver tid.
Noe av det fine her er at man ikke trenger varmeelement. I og med at det er et lukket, isolert system, taper jeg mindre enn en grad pr time. Skulle man behøve å justere temperaturen kan man enten bare helle på noe varmt vann på toppen, eller man kan åpne skyllekrana og tilføre varmt vann den veien.
Systemet fungerer helt strålende og gir meg vørter klar som en høstmorgen i Jotunheimen!