magne1972 skrev:Crankenstein 2A med laveste fart på drill (ca 300 rpm) pumpekjøres så det ligger vell på 150-250...
Kjører gjennom 6 kilo på 2-3 minutter....
Jeg driver å bygger fast motorinstallasjon for konstant 150 rpm drift, og regner med å knuse 6 kilo iløpet av 5-6 minutt.
Tiden spiller liten rolle... Har annet å drive med ellers
marhorn skrev:Tror de fleste vaskemaskinmotorer er asynkrone, det vil si at man må ha en frekvensomformer og ikke en spenningsregulator.
Ved å redusere spenningen vil du bare strupe kraften til motoren som fortsatt vil holde samme turtall.
Bård skrev:marhorn skrev:Tror de fleste vaskemaskinmotorer er asynkrone, det vil si at man må ha en frekvensomformer og ikke en spenningsregulator.
Ved å redusere spenningen vil du bare strupe kraften til motoren som fortsatt vil holde samme turtall.
Den jeg linket til var en "Pulse Width Modulation PWM AC Motor Speed Control Switch" Altså den regulerer "pulsbredden", hva nå det er, og ikke spenningen. Men dette er kanskje noe annet enn frekvensregulering. Wikipedia her I come!
Bård skrev:Så denne femdollarssaken funker ikke?
Espen Unnvik skrev:Bård skrev:Så denne femdollarssaken funker ikke?
Tror ikke denne vil fungere spesielt bra....
Slik jeg tolker designet på denne vil den ikke "manipulere" 50Hz, kun choppe opp sinus.
Da blir dette litt som å dra ned spenningen, kanskje vil det fungere litt bedre, men man vil sansynlig miste mye moment og motoren vil lett steile.
EDIT: En motor som skal drive en mølle direkte, uten gear trenger mye moment.
Med ett slikt design ville jeg kjøpt en "skikkelig" frekvensomformer.
marhorn skrev:Den tror jeg hadde vært bedre!
Kraft nok i massevis og bedre utgangspunkt med tanke på turtall!
En annen tanke jeg hadde var å kjøpe en billig søylebormaskin og bruke motor, skiver og reim!
Eventuelt slakte den jeg har i kjelleren som jeg nesten aldri bruker
Espen Unnvik skrev:Bård skrev:Så denne femdollarssaken funker ikke?
Tror ikke denne vil fungere spesielt bra....
Slik jeg tolker designet på denne vil den ikke "manipulere" 50Hz, kun choppe opp sinus.
Da blir dette litt som å dra ned spenningen, kanskje vil det fungere litt bedre, men man vil sansynlig miste mye moment og motoren vil lett steile.
EDIT: En motor som skal drive en mølle direkte, uten gear trenger mye moment.
Med ett slikt design ville jeg kjøpt en "skikkelig" frekvensomformer.