fart på mølla

Hei

Jeg har invistert i en maltmølle av typen Crankandstein 2D, og har vurdert å montere en elektrisk motor på denne for å slippe å sveive selv.
Jeg har diverse typer motorer liggende, alt fra skrumaskinmotor, vinsj og vaskemaskinmotor.
Det jeg har kommet frem til er at skrumaskinmotoren er alt for svak, det bare stopper opp, vaskemaskinmotoren går alt for fort (17000 rpm) og vinsj-motoren går alt for seint men er meget sterk (ca 20 rpm).
Det jeg lurer på er: spiller det noen rolle hvor seint mølla går så lenge jeg har tid til å vente? Jeg tenker da på om jeg kan bruke vinsj-motoren. Den kunne sikkert knust stein.
Jeg har lest en plass at ca 200 rpm er det beste, men har det med utbytte å gjøre eller er det bare for at det ikke skal ta for lang tid å knuse malten?

Håper noen kan gi meg en tilbalemelding på dette....

Takker for all input..

Den kan aldri gå for sakte, men går den fort vil nok knusningsgraden endres, men, det spørs om varmen trasporteres bort hvis den går veldi fort.
Dette med 200 rpm. tror jeg var noe vi synset en gang.

Tusen takk for kjapt svar Oddvar, det var alt jeg trengte å vite... da er det bare å lage trakt og teste ut hvor lang tide det tar å knuse 15 kilo.  ;D

hmmm... ja det spørs det.. Får se om jeg ikke får på noe reimdrift med noe utveksling så jeg får opp farten en del...

Eg brukar rett og slett ein 500 Watt Europrisdrill på Barleycrusheren, køyrer så sakte som eg får til. Likevel knuser eg 5 kilo på nokre minuttar. Rune på Maltbua knuste for meg før eg kjøpte mølla. Han tok 5 kilo på tjue sekundar, og valsane hans var ikkje såå breie. Men di meir fart, di meir støv.

Da er det ikke grunn til å bekymre seg for høy hastighet.
Neste gang skal jeg peise på Coronaen og se hva det blir til, hvorfor stå en halvtime med hiltien hvis det er gjort på 27,4 sekunder.

Oddvar Demmo skrev:
Neste gang skal jeg peise på Coronaen og se hva det blir til, hvorfor stå en halvtime med hiltien hvis det er gjort på 27,4 sekunder.

.....Hmmmm.....tror du vil ende opp med litt deig....og en del hele maltkorn.....men du får gi rapport så skal vi ta det til oss...

Hei,

Jeg har også akkurat kjøpt meg mølle som jeg testet for første gang forrige helg.
Det var riktig nok en 3 valser fra Monster Mill, men det blir vel samme prinsippet.

Åpningen var justert til 1,75.
Jeg monterte drillen og fylte trakta, men det kom ikke ut annet enn pulver ut.

Etter endel fundering prøvde jeg med batteridrillen på lavgir (tipper 100-150 rpm) og da tok kværna skikkelig tak og det tok ikke mange minuttene før 3 kg var igjennom.
Konklusjonen min ble at hvis du starter opp mølla med for høy fart så ligger bare malten og hopper på toppen av valsa.
Det er sikkert litt teknikk inne i bildet her også!

Jeg har også en vaskemaskinmotor liggende på lur, men tipper den må dreves ned rimelig kraftig for å få riktig hastighet!

Crankenstein 2A med laveste fart på drill (ca 300 rpm) pumpekjøres så det ligger vell på 150-250... :)
Kjører gjennom 6 kilo på 2-3 minutter....
Jeg driver å bygger fast motorinstallasjon for konstant 150 rpm drift, og regner med å knuse 6 kilo iløpet av 5-6 minutt.
Tiden spiller liten rolle... Har annet å drive med ellers :)

Espen Unnvik skrev:
Oddvar Demmo skrev:

.....Hmmmm.....tror du vil ende opp med litt deig....og en del hele maltkorn.....men du får gi rapport så skal vi ta det til oss...

Hvorfor det ? coronaren mater frem og spyr ut uansett. Skivemølle med mateskrue.

Hører gjerne mer om hvordan nedjustere farta i en feks en vaskemaskinmotor når anledningen byr seg.  :)

Oddvar Demmo skrev:
Espen Unnvik skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Hvorfor det ? coronaren mater frem og spyr ut uansett. Skivemølle med mateskrue.

Har vært eier av en......

Mener du da at mesken blir til en deig ?

Får huske på å lage en klemme så jeg kan "skru" opp farten til passe på Hiltien, pog heller se Hotell Cæsar mens det knuses malt.

Bård skrev:
Hører gjerne mer om hvordan nedjustere farta i en feks en vaskemaskinmotor når anledningen byr seg.  :)

Det er vel en vekselstrømsmotor og da må det styringelektronikk til. Faseendring etc.

Bård skrev:
Hva med et sånt potmeter-effektregulaor-ssr-kombo-løsning?

Det er frekvensen som må reguleres, dermed frekvensregulator, eller at du finner en børstemotor, vanlig ihvertfall før på setrifuger, da bruker du effekregulator.

Aha. Denne elektroverdenen fascinerer meg. Antar selvfølgelig at slike frekvensregulatorer er enten ufattelig dyre, eller umulige å få tak i. da starter jakten på en børstemotor fra en gammel kassett sentrifuge. Faren er vel da at det er nettopp børstene som er gåene når sentrifugen ble kassert..

Tilbake
Topp