Får bare nesten kok. Hva nå??

Finn Berger

Moderator
Så klappa den tredje BB60'n sammen for meg. Møkkakjele!!

Vel, det ordner seg vel på et eller annet vis. Men akkurat nå er jeg i villrede. Kjelen har over flere timer strevd med å få opp temperaturen. Med lokket på kom den opp i 96, og jeg har fått et slags hotbreak. Det flyter hvit guffe rundt. Men med lokket av, er maks temp 93. Det koker ikke, men står da og damper, i alle fall.

Det dreier seg om en belgisk golden ale - Duvel-type - med stort sett pilsnermalt, som skulle ha 90 minutters kok. Nå forlenger jeg med en halvtime, og håper det går bra med DMS'en. Så hiver jeg i bitterhumla, så den får 90 minutter i stedet for 60.

Noen ideer om hvordan dette vil gå:confused:?

tøm ut halvparten, isoler kjelen og be til høyere makter at det da koker litt. så gjør du det samme med andre halvpart. Du har ikke dyppvarmer regner jeg med.
Når du er ferdig så lager du deg et 3 kjelers bryggeri, hvor BB60 får ny rolle som vanntank, med varmeelement skrudd inn i siden på den. Dette hvis du ikke allerede har brukt slegga på den.

Takk for svar:). Jeg ordna det på den innlysende måten; helte alt sammen over i den 36literskjelen jeg mesker i, på Caso. Det fikk akkurat plass, så nå står det og koker som bare det.

Skulle selvfølgelig kommet på det med en gang:confused:. Idiot:(.

Får se hva jeg får ut av Ølbrygging. Jeg synes jeg har grunn til å nekte å ha noe mer med BB60'er å gjøre nå. Dette er altså den tredje. Men jeg får se. Et trekjelersopplegg blir for digert. Jeg må rydde ut og inn for hver gang. Kanskje en Grainfather vannvarmer holder, og så en 70literskjele? Eller en Caso til og en 70literskjele (+ dyppvarmer - eller montere inn varmeelement?)

Takk for svar:). Jeg ordna det på den innlysende måten; helte alt sammen over i den 36literskjelen jeg mesker i, på Caso. Det fikk akkurat plass, så nå står det og koker som bare det.

Skulle selvfølgelig kommet på det med en gang:confused:. Idiot:(.

Får se hva jeg får ut av Ølbrygging. Jeg synes jeg har grunn til å nekte å ha noe mer med BB60'er å gjøre nå. Dette er altså den tredje. Men jeg får se. Et trekjelersopplegg blir for digert. Jeg må rydde ut og inn for hver gang. Kanskje en Grainfather vannvarmer holder, og så en 70literskjele? Eller en Caso til og en 70literskjele (+ dyppvarmer - eller montere inn varmeelement?)

En kjele til mesk, og en til kok. Hvordan du vil styre mesketemp er opp til deg. Never looked back :)

Veldig manuelt. Håndholdt termometer, besvergelser, og litt bruk av varmeplate og kokende vann, alt etter som:).

Men siden du har hatt så ræva erfaringer med BB, så vil jeg faktisk foreslå å bygge noe selv, hvor du selv velger komponenter. Da kan man velge kvalitetskomponenter og.

Det jeg vil savne, er termostaten m. display. Kjekt når jeg varmer vann, og når jeg kjøler ned etter kok. Men skal nok klare meg uten. Så ja, jeg heller i retning to kjeler og to plater. Og med en 70-literskjele og en 36-literskjele blir det nokså fleksibelt. Trenger ikke noe fancy greier (Blichman;)), vanlig storkjøkkenkjele holder lenge. Og montere inn kran, greier jeg faktisk:). Jeg har falskbunn og meskepose, og that's it. Alle behov dekket. (Har en 15literskjele stående, også, om jeg skulle få for meg å brygge smått.)

Kan ta på meg et prosjekt i sommer jeg, hvis du har kronene for komponentene. Jeg er ikke elektriker men ikke noe av det jeg har bygget har drept eller brent ned noe(n).

Hvis du skaffer ei standard gammeldags plate til å ha meskekjelen på og ei pumpe så er det easy peasy.

T
Kan ta på meg et prosjekt i sommer jeg, hvis du har kronene for komponentene. Jeg er ikke elektriker men ikke noe av det jeg har bygget har drept eller brent ned noe(n).

Hvis du skaffer ei standard gammeldags plate til å ha meskekjelen på og ei pumpe så er det easy peasy.

Takk skal du ha. Jeg skal ikke si si tvert nei takk, men jeg trives egentlig veldig godt med å ha det optimalt enkelt. Pumpe med tilhørende mikk er bare hazzle. Jeg brukte det en periode tidlig i "karrieren", men den er plassert i en skuff - og der blir den:). Som sagt, det eneste jeg egentlig vil savne med BB60'n, er å kunne varme vann til en bestemt temperatur uten å måtte gjete kjelen. Men jeg greidde meg fint en periode uten, også.

Er bare å bygge om, det beste er skap med pid og ssr, litt pumpe styringog sånt, timer med alarm og hei vil du gå. Synest det er morro jeg.
kan få kjøpe opplegget mitt.... er på 3 fas 32 amp da..... liker nesten like godt å bygge som å brygge

Er bare å bygge om, det beste er skap med pid og ssr, litt pumpe styringog sånt, timer med alarm og hei vil du gå. Synest det er morro jeg.
kan få kjøpe opplegget mitt.... er på 3 fas 32 amp da..... liker nesten like godt å bygge som å brygge

Takk skal du ha, men nei; av de forslagene jeg har fått nå, er det med bål og steiner det som ligger nærmest den måten jeg liker å drive med dette på:p. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Det kan ha sammenheng med at jeg er tekonologianalfabet. Får angst når folk slenger rundt seg med uttrykk som "3 fas 32 amp";).

Kanskje jeg skulle kjøre bål og steiner til neste runde med skotsk øl:)?

Takk skal du ha, men nei; av de forslagene jeg har fått nå, er det med bål og steiner det som ligger nærmest den måten jeg liker å drive med dette på:p. Jeg vil ha det så enkelt som mulig. Det kan ha sammenheng med at jeg er tekonologianalfabet. Får angst når folk slenger rundt seg med uttrykk som "3 fas 32 amp";).

Kanskje jeg skulle kjøre bål og steiner til neste runde med skotsk øl:)?
Ja! Jeg lå og tenkte på det i natt, men jeg klarte ikke å se for meg hvordan vi praktisk skulle løse meskinga med en gryte som etterhvert blei full av malt og steiner.

Av ren nysgjerrighet siden jeg selv har en BB30. Hvor mange år har du dem og/eller hvor mange brygg klarer du på en kjele? Eller har det variert veldig fra generasjoner på BB?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Ja! Jeg lå og tenkte på det i natt, men jeg klarte ikke å se for meg hvordan vi praktisk skulle løse meskinga med en gryte som etterhvert blei full av malt og steiner.

Du mesker med gryta på bålet, og så koker du med steinene fra bålet oppi gryta. Skikkelig steinalder- hightech:p. Og så kommer en bjørn og spiser deg. BearBrew:confused:.
Av ren nysgjerrighet siden jeg selv har en BB30. Hvor mange år har du dem og/eller hvor mange brygg klarer du på en kjele? Eller har det variert veldig fra generasjoner på BB?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Det er vel gen 2 BB60 jeg har (tror jeg). I alle fall nyeste av de ikke-automatiske. To av dem har greid 40-50 brygg, dem midterste av dem klappa sammen med en gang. Desuten var den litt lekk:).

Du mesker med gryta på bålet, og så koker du med steinene fra bålet oppi gryta. Skikkelig steinalder- hightech:p. Og så kommer en bjørn og spiser deg. BearBrew:confused:.

Det er vel gen 2 BB60 jeg har (tror jeg). I alle fall nyeste av de ikke-automatiske. To av dem har greid 40-50 brygg, dem midterste av dem klappa sammen med en gang. Desuten var den litt lekk:).
Ai.. Da har jeg 10 til 20stk igjen på min som jeg fikk i midten av oktober i fjor... Får håpe garantien holder hvis den ryker før 60 brygg.. [emoji3]

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk

Ai.. Da har jeg 10 til 20stk igjen på min som jeg fikk i midten av oktober i fjor... Får håpe garantien holder hvis den ryker før 60 brygg.. [emoji3]

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk

Ta det med ro. For det første har jeg ikke noe grunnlag for å si at dette er noe som må skje med alle BB60'er, og for det andre er Ølbrygging greie å ha med å gjøre. Det er i alle fall min erfaring, og mange andres. Kjøpsloven gir deg 5 år, så det er den tidslimiten du trenger å bekymre deg for. Det er ikke lov å avtale dårligere betingelser enn det loven gir.

Kjører enkelt oppsett jeg også, mesker i isolert gjærkar fra europris med silbunn, og varmer vann og koker med netthandelens såkalte 30 liters kjel (som ikke kan koke mer enn 27l). Pumpe og diverse andre greier ligger i en eller annen skuff... brygger stort sett hver onsdag og netthandelen kjelen har greid fint å koke opp snart 50 brygg nå, så det vsr vel verdt pengene :)

Tilbake
Topp