Ettergjæring på flaske

Det tipses om alt i fra 3-4 dager til 2-3 ukers ettergjæring i romtemperatur etter at man har flasket. Varierer dette etter øltype eller er ca 2 uker en grei tommelfingerregel?

Bruker også som o-store :amen: normalt 2 uker, men opptil 4 uker på virkelig sterke øl 9-10%.

alle øl jeg har brygget så langt har trengt rundt 3 ukers lagring på flaske før de blir helt klare.
2 uker i romtemperatur, og 1 uke i en kjølig bod.

Tester nå mine to første brygg etter vel en uke på flaske.
Begge er godt drikkende, men kan nok ha godt av litt mer lagring. Spesielt stouten, som muligens ble flasket litt tidlig og i tillegg har litt lite kulsyre (og litt høy FG)

jeg  har akkurat flasket ølet mitt, nå i dag.
tenker det skal få 2 uker å klarne på, men kommer vel til å prøve en liten flaske om en uke.
men det var en ting som bekymret meg litt, det virket nesten som om det var litt kullsyre i det når jeg flasket det.
hadde sukker på flaskene, og håper på det beste. er litt bekymret for flaske bomber.

biri skrev:
tenker det skal få 2 uker å klarne på, men kommer vel til å prøve en liten flaske om en uke.
men det var en ting som bekymret meg litt, det virket nesten som om det var litt kullsyre i det når jeg flasket det.
hadde sukker på flaskene, og håper på det beste. er litt bekymret for flaske bomber.

Skummer litt når du flasker. Brukte du flaske fyller?

skal nok kjøpe det etterhvert.
skal nok kjøpe litt av hvert jeg.
men nå blir det vel en liten brygge pause.
tom for flasker, 23 liter med øl til modning.
trenger sikkert ikke lage mer på en måneds tid da, og innen den tid så er det vel gjordt noen innkjøp og lagt planer for neste runde.

biri skrev:

Det vil alltid være litt kullsyre i øl ved flasking. 
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html

mulig det bare er meg, men jeg hadde med meg fatter'n. han syns det var litt mye han og.
nå er det over 30 år siden han lagde øl sist, og han sa det var ikke så brutalt med skum og slikt på det han lagde..
så lenge det ikke spretter noen korker, og det blir brukbart å drikke. da er alt velstand.
er det bare meg, eller stemmer det at flasken fra england er håpløse å sette kork på.
vanlige bjørnunger går som en drøm, mens flasker som har inneholdt hobgoblin,king goblin, founders og div. ser ut til at toppen er forskjellig fra våre vanlige flasker. irriterte meg litt i dag det der.

hei jeg har satt øl til ettergjæring på flasker i mange år med ulike resultater fra flaskebomber til nesten flatt øl.ca 2uker på ettergjæring har jeg best erfaring med men er nyskjerrig om det er noen måte og beregne tilsettning av sukker til ettergjæring i forhold til OG og FG har litt for ofte fått litt flat øl.Har stående 20 stk flaskebomber med ipa og lurer på hvordan kan jeg få ut innholdet uten at alt bare blir skum  :jaha:tenker at det kan stå til neste jul og kjøle det ned til frysepunktet før helling i glass

rolle skrev:
hei jeg har satt øl til ettergjæring på flasker i mange år med ulike resultater fra flaskebomber til nesten flatt øl.ca 2uker på ettergjæring har jeg best erfaring med men er nyskjerrig om det er noen måte og beregne tilsettning av sukker til ettergjæring i forhold til OG og FG har litt for ofte fått litt flat øl.Har stående 20 stk flaskebomber med IPA og lurer på hvordan kan jeg få ut innholdet uten at alt bare blir skum  :jaha:tenker at det kan stå til neste jul og kjøle det ned til frysepunktet før helling i glass

Det første jeg ville tenkt på var lavest mulig temperatur ved omtappin. Dette senker som kjent skumdannelsen.

Tilbake
Topp