Ettergjære på corneliusfat

Er det mulig å ettergjære på corneliusfat? regner med at man må tappe av en liter med gjærsuppe først. Må man ha trykk i tillegg for å få det til å funke?

Går helt fint det, men du må ha gass for å få trykk inni fatet slik at det tetter lokket.

Jeg har forsøkt en gang. det ble.... ok.

Ikke så mye suppe i fatet som jeg hadde regnet med, men jeg er usikker på om gjæringen kom skikkelig i gang. Det ble lite kullsyre i ølen, samt at det smakte søtere enn jeg hadde trodd. (lervig APA clone fra bryggselv.) 

jeg trykksatte med co2 for å tette fatet.

En teori jeg har er at det ble for lite oksygen i fatet. Kan det ha noe å si?

Jeg gjør det hver gang, og det fungerer brillefint. Du går ikke nevneverdig mer gjær, for gjæren går ikke igjennom en ny vekstfase. Du bør sette på et lite trykk for å tette lokket. Sett fatet i god romtemperatur i 10-14 dager, og så sett den kaldt for bunnfelling og modning.

Jeg bruker å tappe ølet fra gjæringskaret etter 2 uker, og sette det rett på kegeratoren min til kjøling ved ca. 3-5 grader.
Ølet modnes og karboneres over to til tre uker, og smaker bra!
Hadde jeg hatt ekstra fat, kunne jeg brygget, gjæret, overført, trykksatt og modnet i romtemperatur, men siden jeg har 2 fat, prøver jeg å ha så mye øl på tapp som mulig til enhver tid.

Tilbake
Topp