Ett par- tre rappe spørsmål fra en fersk brygger!

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Har satt 3 ekstrakt brygg som er kjøpt fra bryggselv.no. Den første ble jeg ikke fornøyd med (American Pale Ale). Grunnen til det var nok at jeg var fersk, samt at jeg ikke har sansen for bitter smak. Men de to siste (Bavaria Lager) ble bedre, den siste ble faktisk GOD, i mine og ett par kollegaer samt ett par kompiser sine øyne.
Nå har jeg bestemt meg for å sette en Bavaria Lager sats til, og mens jeg har ventet på litt kaldere kjeller temperatur, så har jeg lest ganske mye. På Norbrygg sin "Hvordan lage bedre øl" så har jeg lest:

- "Det å brygge øl er en prosess som involverer et helt sentralt element: Brygget må kokes. Jeg gjentar: Brygget MÅ kokes. Jo, jeg vet det står trykket på nesten alle ølsettene "No boiling required", men dette er ganske enkelt ikke sant. Muligens fremsetter man en slik påstand i håp om å selge flere bokser - jeg vet ikke, men tro meg, kokingen er nødvendig for å være sikret et godt resultat."

- "*OBS: En oppdatering angående dette, ved Kjetil S: "Tvert imot vil kokingen få det vesle som måtte være av aroma til å fordampe. Men eventuell spraymalt eller sukker må selvfølgelig kokes."

Så står det at man kan tilsette humle.

Spørsmålene mine er som følger:

- Hva er riktig her, skal man eller skal man ikke koke brygget?

- Også står det at det vesle som er av aroma fordampes under koking, (men spraymalt og sukker må kokes), gjelder dette også ekstrakt sett som det ikke skal tilsettes sukker ihh til oppskrift?!

- Og når det står tilsett humle, er det bare å plumpe oppi en neve med humle pellets mot slutten av koketiden (eller skal den kokes en stund), eller skal det gjøres noe med pelletsen før den tilsettes? Evnt hvor mye?

Håper på tilgivelse for sikkert mange dumme spørsmål, men jeg får hvertfall ikke svar hvis jeg ikke spør!  ::)

Venter spent på svar

Mvh

Kristian Andersen

De ekstrakt-settene som er ferdig humlet, skal ikke kokes, mens de ekstrakt settene som har humle løst i en pose ved siden av skal kokes.
Det er nå min mening :)

(Når det er sagt, så er det vel greit å varme opp boksene/kannen som ekstraktet kommer i til 30-40 grader, rett og slett bare for å få ut guffeladen av boksen... ;) )

Når det gjeldet når humle skal tilsettes, så pleier det å stå når de skal tilsettes... ;) dvs., bitter-humle skal som regel tilsettes i begynnelsen av kokingen, og aroma-humle mot slutten (5-15min før slutt.)

Da jeg jeg startet med ekstrakt i mai i fjor kokte jeg heller ikke ferdigsettene, mener jeg å huske.
Men jeg gikk kvikt over til å kjøpe 15 kg ekstrakt, og så kjøpe humle og gjær separat. Og så begynte jeg med spesialmalt litt etter det. Da begynner det å bli ordentlig gøy, med miksing og tricksing. Og nå har jeg endelig gått over til all grain, BIAB style. Veldig moro!

Just 5 pence, eller hva man nå sier om noens tanker :)

Firefighterkristian skrev:
- Hva er riktig her, skal man eller skal man ikke koke brygget?
Du har kjøpt ekstraktsett. Disse skal IKKE kokes, men selve boksen bør varmes opp litt i ett vannbad for at du enklere skal få ut innholdet. Det kan også være greit å ha litt kokende vann for hånd for å få "vasket" ut siste godsakene fra boksen.
Steriliser gjæringskaret, varm opp boksen litt, og hell alt ekstraktet oppi, bland deretter ut med 2-3 liter varmt vann til du har fått en litt tynnere vørter, deretter fyll opp med kaldt vann.

Det med å koke spraymalt er viktigst med tanke på å få det oppløst, da det er helt JÆVLIG å få spraymalt til å blande seg med kaldtvann.
Min fremgangsmåte ved ekstraktbrygg var alltid å koke vann i vannkokeren og ha oppi gjæringskaret for å deretter røre ut spraymalten skikkelig. Deretter tilsette ekstraktsettet, for å fylle opp med kaldtvann. Personlig har jeg aldri hatt noe særlig problem med denne fremgangsmåten da alle karene mine har vært rene, samt sprayet ned i litt star-san (sterilisert) før de ble brukt.

Spraymalt = Tørr maltekstrakt uten humletilsetning
Maltekstrakt = Maltekstrakt i sirupsform, uten humletilsetning
ekstraktsett = Maltekstrakt i sirupsform, tilsatt humle.

- Også står det at det vesle som er av aroma fordampes under koking, (men spraymalt og sukker må kokes), gjelder dette også ekstrakt sett som det ikke skal tilsettes sukker ihh til oppskrift?!
Du skal IKKE koke ekstraktsett. Punktum finale.

- Og når det står tilsett humle, er det bare å plumpe oppi en neve med humle pellets mot slutten av koketiden (eller skal den kokes en stund), eller skal det gjøres noe med pelletsen før den tilsettes? Evnt hvor mye?
Jeg føler jeg må definere 3 forskjellige bryggemetoder for deg...

1 : Ekstraktbrygg
Her brygger du øl med maltekstrakt (sett) fra boks (som oftest 3 eller 3,6kg, ofte to bokser). (eks. Bryggselv IPA, Bohemian Lager, American Brown Ale)
Det eneste du gjør her, er å blande ut ølsettet med vann, og gjære dette.
2 : Ekstraktbrygg med ekstra malt/sukkertilsetning
Her brygger du øl med maltekstrakt (sett) fra boks (som oftest 1,6-1,7kg, oftest en boks). (eks. Coopers IPA, Coopers Brown Ale o.l.) + ekstra maltekstrakt (spraymalt)
Det du gjør her, er å aller først ha oppi 1-2 liter kokende vann i ett sterilisert gjæringskar, for å deretter blande ut det ekstra maltekstraktet i dette. Når dette er skikkelig blandet, tilsetter du ølsettet og ønsket/beregnet mengde vann.
3 : Ekstraktbrygg med uhumlet maltekstrakt og egen humle
Her brygger du øl med maltekstrakt (uhumlet) fra boks (mengdene varierer) og/eller spraymalt.
Det du må gjøre her, er å lage deg en vørter av ønsket type maltekstrakt (ekstra lys, lys, medium, mørk, ekstra mørk) til ønsket OG, og tilsette humle etter eget ønske ved forskjellige tidspunkter i koken. Her er en oppskrift og en forklaring: (fritt lånt fra ruben)

4500g lys DME

75g northen brauer 60min
30g Cascade 20min
20g Cascade 2 min
46g Cascade tørrhumle etter 7 dager.

OG 1.057
FG 1.010

Kokte 18l vørter og fylte på kaldt vann fra springen til 24l i gjærspannet.
En pakke Safale-05, begynte å gjære etter 4 timer. Gjæret på 18c

Her tar man aller først og varmer opp 18 liter vann. Når det begynner å koke, har man oppi 4500g (4,5kg) spraymalt av typen lys.
Når man har hatt oppi maltekstraktet, starter man en nedtelling på 60 minutter på telefonen sin e.l. og har oppi "60-minutters humlen" eller bitterhumlen som det også kalles.
Her vil alle aromastoffene koke bort, siden det er en hel time igjen, og man vil sitte igjen med bitterhet. Den humlen som her blir brukt ved 60 min er 75g Northern Brewer.
Det samme gjør man når det er 20 minutter (har oppi 30g Cascade humle) og 2 minutter (20g Cascade humle) igjen av koken. 20 minutter humlen vil gi smak, mens 2 minutters humlen vil gi aroma. Deretter må man få kjølt ned denne vørteren til ca. 18-20 grader så fort som overhodet mulig, da må man ha en vørterkjøler (som også må steriliseres, enten med star-san eller, så kan koken sterilisere kjøleren, ved å sette den nedi når det er ca. 15 minutter igjen).
En vørterkjøler er en kobberspiral man kjører vann gjennom, som vil fungere som en varmeveksler, og kjøle ned vørteren relativt fort (5-25 minutter avhengig av mange faktorer)
Når man har kjølt ned vørteren overfører man den til gjæringskar, rister kraftig på dunken i 5-10min for å få blandet inn luft, og deretter fyller man opp til 24 liter og har i en pakke Safale-05.
Når det har gjæret i noen dager tilsetter man tørrhumlen (46 g Cascade) som vil bidra med en friskere humlearoma og enda mer deilig humlesmak :)
OG og FG er sukkerinnholdet før og etter gjæring (måles med ochelometer (riktig staving?!?!))
Tørrhumle kan også brukes ved alle de andre ølbryggemetodene.

Takk for info Cornelius og Jørn :) Setter pris på rask svar! Gleder meg til i morgen, da skal jeg sette ny batch ;)

Hallstein:

Jeg har utført på nøyaktig samme måte som du forklarer, ved å varme boksen i vannbad for å "tynne" innholdet .

- Jeg har kjøpt Humle pellets- type Hersbrucker (hallertau) 4,13%. (ikke spør meg om hvorfor akkurat denne typen, leste at den passet til lager øl) Men er dette tørrhumle som jeg kan bruke i ekstrakt settet til Bavaria Lager, eller er dette noe jeg kan legge på hylla til en senere anledning? Evnt hvor mye skal jeg bruke av dette hvis det i det hele tatt er riktig?

-
Du skal IKKE koke ekstraktsett. Punktum finale
Notert.

-
Jeg føler jeg må definere 3 forskjellige bryggemetoder for deg...
Takk for utdypende definering på de forskjellige, skjønner du sikkert blir litt "sliten", men sånn er det vel med nybegynnere. hehe :)

-
3 : Ekstraktbrygg med uhumlet maltekstrakt og egen humle
Her brygger du øl med maltekstrakt (uhumlet) fra boks (mengdene varierer) og/eller spraymalt.
Det du må gjøre her, er å lage deg en vørter av ønsket type maltekstrakt (ekstra lys, lys, medium, mørk, ekstra mørk) til ønsket OG, og tilsette humle etter eget ønske ved forskjellige tidspunkter i koken. Her er en oppskrift og en forklaring: (fritt lånt fra ruben)

4500g lys DME

75g northen brauer 60min
30g Cascade 20min
20g Cascade 2 min
46g Cascade tørrhumle etter 7 dager.
Som jeg forstår så er det STOR forskjell på ekstrakt brygging og det du forteller her. Skjønner at jeg har litt investering jeg må finne meg råd til etterhvert! Føler jeg blir mer og mer gira av å forsøke meg på "ordentlig" brygging  ;)

Hjertelig takk for kjapt svar!!

Mvh

Kristian Andersen

Firefighterkristian skrev:
.

- Jeg har kjøpt Humle pellets- type Hersbrucker (hallertau) 4,13%. (ikke spør meg om hvorfor akkurat denne typen, leste at den passet til lager øl) Men er dette tørrhumle som jeg kan bruke i ekstrakt settet til Bavaria Lager, eller er dette noe jeg kan legge på hylla til en senere anledning? Evnt hvor mye skal jeg bruke av dette hvis det i det hele tatt er riktig?
Hallertau humler passer ikke så VELDIG bra til tørrhumle kanskje, da den ikke har noen særlig aroma/smak. Det er mer populært å bruke humler med en del smak til tørrhumle (amarillo, cascade, goldings osv). Det er heller ikke så veldig vanlig å tørrhumle lagerøl, eller øl i den stilen du lager. Jeg ville anbefalt deg å spare de til en senere anledning og bruke den som aroma eller bitterhumle (60 eller 15min)... MEN for all del, gjør som du vil, eksperimentering er bra det :)
Takk for utdypende definering på de forskjellige, skjønner du sikkert blir litt "sliten", men sånn er det vel med nybegynnere. hehe :)
Blir absolutt ikke sliten, er kjempeglad for at det er fler folk som vil begynne å brygge øl.
Som jeg forstår så er det STOR forskjell på ekstraktbrygging og det du forteller her. Skjønner at jeg har litt investering jeg må finne meg råd til etterhvert! Føler jeg blir mer og mer gira av å forsøke meg på "ordentlig" brygging  ;)
Jeg begynte med ølbrygging i januar, og det tok av fort. Satte min første ekstraktbatch 5. januar, og i begynnelsen av mars var min første All-Grain på flaske. (øl brygget med mesking av knust malt, ikke ekstrakt)
Siden da har jeg brukt BIAB metoden med skylling, og har laget masse godt øl ! :)

Er du nysgjerrig på BIAB bør du ta en titt på denne videoen :

http://www.youtube.com/watch?v=o6WVul6IEKk

Hallertau humler passer ikke så VELDIG bra til tørrhumle kanskje, da den ikke har noen særlig aroma/smak. Det er mer populært å bruke humler med en del smak til tørrhumle (amarillo, Cascade, goldings osv). Det er heller ikke så veldig vanlig å tørrhumle lagerøl, eller øl i den stilen du lager. Jeg ville anbefalt deg å spare de til en senere anledning og bruke den som aroma eller bitterhumle (60 eller 15min)... MEN for all del, gjør som du vil, eksperimentering er bra det
Siden du skriver på den måten, så dropper jeg det. Synes lager ølen jeg fikk sist ble bra, så da vil jeg ikke risikere å ødelegge den med å tilsette noe som kanskje ikke fungerer, eller i værste fall ødelegger den helt.

Blir absolutt ikke sliten, er kjempeglad for at det er fler folk som vil begynne å brygge øl.
Godt å høre! Hehe, ble litt sliten av meg selv når jeg skrev dette, men som jeg skrev i første innlegg: spør man ikke, får man heller ikke svar.

Jeg begynte med ølbrygging i januar, og det tok av fort. Satte min første ekstraktbatch 5. januar, og i begynnelsen av mars var min første All-Grain på flaske. (øl brygget med mesking av knust malt, ikke ekstrakt)
Siden da har jeg brukt BIAB metoden med skylling, og har laget masse godt øl !
Kult! Da skal du ikke se bort ifra at jeg kommer til å prøve BIAB metoden etterhvert! Da har jeg julegave ønsker ;) (til konas mest sannsynlig frustrasjon) hehe.. Skal absolutt se på videoen!
Tusen hjertelig takk for all informasjon! Så kan det hende at det kommer fler spørsmål etterhvert når jeg forhåpentligvis begynner med å brygge øl på en helt ny og bedre måte! ;)

Mvh

Kristian Andersen

Vil bare hive meg på med litt oppmuntring på å ta steget videre. Ikke fordi du må, men det gir en veldig goodfeel å brygge med litt mer "ingredienser" i. Hvis du vil gå bare et pittelite steg videre, finn fram en 10L gryte, og brygg ekstraktbrygg med egen humle. Oppskrifter finner du masser av rundt om kring. Det tar deg 1-2 timer ekstra, og er ufattelig morro. Og er du som meg, så gjør du garantert ca. 20 feil første gangen, og er suuperhappy neste gang når du er nede i bare 10 feil. :) Godt smaker det uansett.
Har forøvrig selv 4-5 ølsett bak meg, 1 BIAB All grain, og 3-4 ekstraktbrygg. Denne hobbyen tar bare mer og mer av fritiden min, og jeg elsker det!
PS: Om du liker å lære gjennom å lese, kjøp "brewing classic styles" og du har en grundig og god gjennomgang av ekstraktbrygging (med egen humle), og 80 oppskrifter å prøve.

Tusen takk for svar Bjornendre! :) mange spennende ting jeg må prøve her! Hehe, nå må jeg bare finne tid til alt ;) hjertelig takk nok engang!

Mvh

Kristian Andersen

Og da kommer ett slitsomt spørsmål fra min side... Jeg skulle vri på gjæringskaret da denne kom i fare for å bli dunka borti da den sto noget dumt til i kjelleren! Når jeg vrei på karet, klarte jeg å komme borti tappekrana og da vrei jeg såpass på krana at noen dråper lakk ut!!!! Kan dette være nok til at luft kom inn og i værste fall ødela brygget? (Dette er ekstrakt brygg, lager øl som jeg satt i går)
Tror og håper selv at det gikk bra, men vil bare høre om det er noe jeg skal passe på/ se etter. Den gjærer som bare tusan hvertfall  ;D

Mvh

Kristian Andersen

Det skumleste med at ølen kommer ut av krana med lokk og gjærlås på er at du risikerer å suge gjærlåsinnholdet nedi bøtta. Bruker mescal i låsen fordi det er det eneste det brennevinet er brukbart til :)

runarstock skrev:
Det skumleste med at ølen kommer ut av krana med lokk og gjærlås på er at du risikerer å suge gjærlåsinnholdet nedi bøtta. Bruker mescal i låsen fordi det er det eneste det brennevinet er brukbart til :)

Aha! Forstår... Men bruker ikke en sånn type du tenker på!
Jeg bruker en stor med propp, type som man heller vannet ved siden av rundt, så vannet vil ikke klare å bli sugd ned! Men takk for advarselen! Bruke mescal i låsen ja... Ikke dumt!

Mvh Kristian Andersen

Tilbake
Topp