Ett par spørsmål om vann og ekstrakt

Hei.

Driver og skal bryggee mitt første brygg, forhåpentligvis til helgen. Jeg lurer på hvor mye vannkvaliteten har å si, har funnet litt om hardt og mykt vann, men der hvor jeg skal brygge er det ikke renset vann. Vannet kommer fra en fjellbekk hvor vi har ett privat reservoar, ikke noe klortilsetning og knapt nok sandfilter :p Må jeg ta noen spesielle forhåndsregler før/mens jeg brygger??

Spm 2, var innom på beercalculus, og la inn ønsket øltype (robust porter), og fyllte ut ingredienser. Planen er å ende opp med en kraftig, porteraktig øl på omkring 6-7%. Endte opp med at for å møte kriteriene for øltypen må jeg bruke 3,6Kg ekstrakt på 15L vann, er dette i meste laget? Ekstrakten er Muntons Dark flytende.

På forhånd takk,
Kim

Om vannet er drikkendes, kan det helt sikkert også brukes til ekstraktøl. Antakelig er det mykt vann med lite mineraler, men maltekstrakten vil inneholde mineralene du trenger. Rundt 7% alkohol høres realistisk ut for 3,6 kg på 15 liter. Hvorvidt det blir en porter kan jeg ikke si noe om.

Tilbake
Topp