ESB og tørrhumling

Hei!

Har en ESB stående til gjæring, endte med litt for lav OG. Testet den i dag og fant at både lukt og smak var ok men litt tam. Lurte derfor på å snike inn en liten tørrhumling. Har nå gjæret i 8 dager.
Bil humle var Target (60 min) og aroma var EKG og Fuggle.
Hvilken humle bør jeg tørrhumling med. Heller mot EKG men tar gjerne i mot råd.

Isåfall ville jeg tatt EKG eller Fuggle, men tror ikke du trenger det. Spar det til neste gang du brygger den? Så vet du hva det tilfører.
Mye skjer mellom nå og en måned med ølet.

Så gjør det da, ville vært litt forsiktig . kanskje 1-1.5g/l, for å gi den et hint, men ikke noe som slår en som at den er tørrhumlet.

Hvilken gjær brukte du? Har en ESB der jeg brukte wlp002 og gjæren gir den masse deilig smak. Smaker tørket frukt/rosin. Kjempegod. Humlet med EKG og Fuggles. Ingen tørrhumling, men tok kanskje litt i på 0 min-humla. Hadde ikke tørrhumlet. OG på 54.

Tørrhumle ESB er greit det, men det kommer litt ann på smak og behag. Jeg synes klarhet er et kjennetegn ved engelske pale ales, så jeg late-hopper heller noe veldig om mye hop aroma/smak er viktig. Flere gode ESB tørrhumles jo, men for meg er det best om man bare gjør det om man har mulighet til å klarne med gelatin i en keg etterpå.

Tilbake
Topp