ESB, Lia Fail inspirert

Eivindrs

Norbrygg-medlem
Da er brygg nr tre og fire i gjæringskar, og det er på tide å planlegge et nytt. Planlegger å brygge en ESB etter modell av Lia Fail fra Inveralmond Brewery.

Bryggeriet har vært så vennlige å legge ut en fin beskrivelse av sine brygg på http://www.inveralmond-brewery.co.uk/tasting-notes/tasting_notes_lia_fail.pdf så jeg vet ca hva som skal oppi, men ikke hvor mye. Har enda ikke nok erfaring til å vite hvor mye som er passelig, lite eller for mye av ulike spesialmalt, men har satt sammen et lite utkast i BeerCalc som ihvertfall inneholder de oppgitte malt og humlevarianter. Så håper jeg noen her kan bidra med å justere mengdene til noe fornuftig. Har bare satt inn noen mengder som godkjenner "nøkkelverdiene" i "check style - 4D Engelsk Strong Bitter"...

Hvilken gjær egner seg til dette?

Bryggeriet skriver selv: "Lia Fail is a dark, robust, full bodied beer with a deep malty taste, smooth texture and hoppy aroma.  The beer is rich with a  well balanced and satisfying sweetness with chocolate notes.
Malt: Pale ale, Dark Crystal, Chocolate, Wheat
Hops: Challenger, Cascade, Fuggles"

Utkast til oppskrift
Volume: 25 liters
OG: 1049
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 36 IBU
BU/GU: 0.73
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4900 grammes
Dark Crystal 300 EBC 200 grammes
Chocolate Malt 200 grammes
Wheat Malt 200 grammes

Hops
Challenger 7.6% alpha 40 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 30 grammes 5 minutes
Fuggle 4.0% alpha 30 grammes 30 minutes
Fermentation
Yeast: Unspecified

Nei, den har blitt lagt på hyllen enn så lenge.
Er fremdeles ikke så dreven på å sette opp oppskrifter, men ser såvidt over den nå og tror jeg ville økt med litt mer hvete og crystall og kanskje litt mindre sjokolade. Er nok noen skarpinger her inne som kan komme med langt mer kvalifiserte tips.

Tilbake
Topp