Da er brygg nr tre og fire i gjæringskar, og det er på tide å planlegge et nytt. Planlegger å brygge en ESB etter modell av Lia Fail fra Inveralmond Brewery.
Bryggeriet har vært så vennlige å legge ut en fin beskrivelse av sine brygg på http://www.inveralmond-brewery.co.uk/tasting-notes/tasting_notes_lia_fail.pdf så jeg vet ca hva som skal oppi, men ikke hvor mye. Har enda ikke nok erfaring til å vite hvor mye som er passelig, lite eller for mye av ulike spesialmalt, men har satt sammen et lite utkast i BeerCalc som ihvertfall inneholder de oppgitte malt og humlevarianter. Så håper jeg noen her kan bidra med å justere mengdene til noe fornuftig. Har bare satt inn noen mengder som godkjenner "nøkkelverdiene" i "check style - 4D Engelsk Strong Bitter"...
Hvilken gjær egner seg til dette?
Bryggeriet skriver selv: "Lia Fail is a dark, robust, full bodied beer with a deep malty taste, smooth texture and hoppy aroma. The beer is rich with a well balanced and satisfying sweetness with chocolate notes.
Malt: Pale ale, Dark Crystal, Chocolate, Wheat
Hops: Challenger, Cascade, Fuggles"
Utkast til oppskrift
Volume: 25 liters
OG: 1049
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 36 IBU
BU/GU: 0.73
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4900 grammes
Dark Crystal 300 EBC 200 grammes
Chocolate Malt 200 grammes
Wheat Malt 200 grammes
Hops
Challenger 7.6% alpha 40 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 30 grammes 5 minutes
Fuggle 4.0% alpha 30 grammes 30 minutes
Fermentation
Yeast: Unspecified
Bryggeriet har vært så vennlige å legge ut en fin beskrivelse av sine brygg på http://www.inveralmond-brewery.co.uk/tasting-notes/tasting_notes_lia_fail.pdf så jeg vet ca hva som skal oppi, men ikke hvor mye. Har enda ikke nok erfaring til å vite hvor mye som er passelig, lite eller for mye av ulike spesialmalt, men har satt sammen et lite utkast i BeerCalc som ihvertfall inneholder de oppgitte malt og humlevarianter. Så håper jeg noen her kan bidra med å justere mengdene til noe fornuftig. Har bare satt inn noen mengder som godkjenner "nøkkelverdiene" i "check style - 4D Engelsk Strong Bitter"...
Hvilken gjær egner seg til dette?
Bryggeriet skriver selv: "Lia Fail is a dark, robust, full bodied beer with a deep malty taste, smooth texture and hoppy aroma. The beer is rich with a well balanced and satisfying sweetness with chocolate notes.
Malt: Pale ale, Dark Crystal, Chocolate, Wheat
Hops: Challenger, Cascade, Fuggles"
Utkast til oppskrift
Volume: 25 liters
OG: 1049
FG:
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 36 IBU
BU/GU: 0.73
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 4900 grammes