Erstatte DME med flytende ekstrakt

Hei,

Skal hjelpe en nyfrelst kamerat å brygge Guinness-klone fra 250-oppskriftshetet til BYO. Han brygger ekstrakt - selv har jeg bare holdt på med all grain. Så det er en sak jeg lurer på.

Av ekstrakt i oppskrifta står det 411g lys tørka ekstrakt og 1,2kg lys flytende ekstrakt. Den tørre ekstrakten skal kokes opp etter mesking av spesialmaltet, og den flytende ekstrakten røres inn på slutten av koketida. Så langt alt greit.

Det jeg lurer på: På bryggselv selger de jo 1,8kg-bokser med flytende ekstrakt. Hvordan er forholdet mellom DME og LME? Dvs: Hvor mye flytende lys ekstrakt tilsvarer 411g tørka ekstrakt? Tanken var at vi kanskje slipper unna med å kjøpe en boks flytende ekstrakt, og bruke bare det istedet for begge deler.

Eller hva?

1 kg flytende = 0,8 kg tørka
jeg ville nok da like gjærne godt for bare en boks flytende

kan jeg spørre om oppskriften i samme slengen?

Se vedlegg for oppskrift:)

Takk for svar. Såvidt jeg skjønner skal da ca 500g flytende tilsvare 411g tørka. Går ut ifra at det da ikke har noe å si om vi bytter ut tørr med våt, og først koker opp 500g flytende for så å røre inn de resterende 1,2kg flytende på slutten av koketida? At det bare er av praktiske hensyn at oppskrifta ber oss blande tørr og flytende, men at dette poenget forsvinner når man bruker 1,8kg-bokser med LME?

Vedlegg

• Guinness.JPG
    Guinness.JPG
    892,5 KB · Sett: 213
Nå er vel flytende ekstrakt uten noe som helst aroma eller smak? Men, tørr ekstrakt inneholder mer av dette? og det blir bedre smak med DME?

Tilbake
Topp