Erfaringstråd for Brewzilla Robobrew 65L

Ser i enkelte tråder her på forumet at flere enn meg har røket på Ølbrygging sitt jubileumstilbud på denne maskinen og at det er flere enn meg som står med masse spørsmål rundt vannmengder og sikkert andre ting som kommer til å dukke opp etterhvert. Tanken bak denne tråden er å samle observasjoner og erfaringer på ett sted slik at det skal bli lettere å finne frem til dem.

Denne uka dukka det opp en tråd om mengdene av meske- og skyllevann . Samme tema ble faktisk diskutert for ett år siden i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/brewzilla-65l.42292/

I den tråden opereres det med en deadspace på 11,5L under silbunnen og det er også dette Brewfather har som default i utstyrsprofilen.
Jeg tok tommestokken i dag og målte3,5cm og kjelediameter på 40cm. Utregnet gir det et volum på 4,4L..altså 7,1 liter mindre enn Brewfather opererer med. Jeg har justert utstyrsprofilen tilsvarende.. Får gå løs på de andre mengdene etterhvert dersom ikke andre bidrar med erfaringer her.

Jeg har vel tidligere postet dette bildet av en nervepirrende situasjon som oppsto under kok:
DSC_5189.JPG

Ved kokestart hadde jeg 3,5cm fribord når kjelen kom i kok. Etter noen minutter steg vørternivået slik bildet viser og løsninga for å unngå overkoking ble å få av varmeelementene i en viss fart. Hadde brukt settinga "HH" på kontrolleren til koking, helt etter bruksanvisninga, men det ble for heftig. Litt eksperimentering gjorde at jeg endte med 99grader satt på kontrolleren.

Videre ut gjennom kokeprosessen steg og sank nivået med 3cm men det holdt seg innafor kjeleveggene.

Grubla på dette under nedkjøling og da jeg skulle overføre til gjæringskaret begynte jeg å ane hvor i mosen uglene satt; tappekrana var potte tett. En bit slange fra pumpa til krana løste det problemet og tappinga gikk fint.

Whirlpoolarmen jeg brukte under og etter kjøling hadde samlet humle og trub i en pen sukkertopp midt på falskbunnen og da jeg løftet ut denne kom neste oppdagelse;
Under falskbunnen var det flere desiliter med mask og trub i en eneste klissen masse. Noe regner jeg med hadde funnet veien ned gjennom overløpsrøret før jeg fikk stilt inn sirkuleringa men mengden fikk jeg ikke til å stemme med det..

Jeg har en ide om at denne guffa har tetta falskbunnen under kok, og at det så har bygd seg opp et trykk som løfta vørterspeilet de 3-3,5 centimetrene jeg opplevde før trykket til slutt blåste gjennom og nivået igjen sank... 3cm på 40cm diameter er faktisk rundt 4L.

Jeg tror jeg må tenke ut noen tiltak for å redusere/eliminere faststoffer under falskbunnen.


Overløpsrøret har jeg lagd meg en fix på ved å slakte en litt grov tesil og feste denne til toppstykket til røret med en rustfri slangeklemme:

DSC_5198 (2).JPG

Det burde fikse problematikken rundt mask ned den veien iaff.

En annen ting jeg noterte meg er at både silbunnen og falskbunnen har ganske store hull... faktisk så store at biter av mask kan presses gjennom ved røring under mesken og muligens bli sugd under falskbunnen av pumpa under resirkulering.

Fra Speidelen er jeg vant med filterduk både under og over maltsenga og jeg lurte på om noe slikt var tilgjengelig for denne maskinen.. For 35L-versjonen var det det, men ikke for 65L..

På en tur innom Ølbrygging spurte jeg og det viste seg de også hadde lurt på det... og faktisk spurt Kegland uten å få noe godt svar.
Etter litt grubling og måling kom jeg frem til at filterduk fra en Speidel BM50 passer :) Blir å bestille en slik.

Det var så langt mine erfaringer med en 50L batch på denne maskinen. Er noen finurligheter ved kontrolleren jeg må finne ut av, men det får jeg ta ved neste brygg..
 
Sist redigert:
Uten å ha målt eller regnet noe særlig på det; du sier at 1cm er 5 liter.

Kjelen er vel minst 50cm dyp, har din plass til 250 liter? Min klarer ikke mer enn rundt 60 ;)
 
Uten å ha målt eller regnet noe særlig på det; du sier at 1cm er 5 liter.

Kjelen er vel minst 50cm dyp, har din plass til 250 liter? Min klarer ikke mer enn rundt 60 ;)
Ser feilen nå... hadde putta inn diameteren i stedet for radien i formelen for volumet av en sylinder. Det blir da 1,256L/cm så da retter jeg OP (ogBF) deretter....
Tak for at du var våknere enn jeg var da jeg skrev dette :)
 
Sist redigert:
Jeg har denne og jeg fyller som regel rundt 40 liter vann til mesking og skyller til ønsket kokevolum. Treffer spot on på OG nesten hver gang. Noen ganger over, aldri under. Kverner selv og har kverna på 1,3mm. Hadde trøbbel med tett pumpe de første par bryggene da silbunnen hadde litt dårlig passform og humle snek seg forbi på sidene. Sendte en mail til ølbrygging.no og hadde ny silbunn på posten noen dager senere, no questions asked, god service. Nå har jeg full kontroll og stressfrie bryggedager. Kjempefornøyd med maskinen men det er en ting som irriterer litt og det er når jeg brygger på auto så starter ikke timeren når neste temperatur steg er nådd, den starter med en gang forrige steg er ferdig. Hadde vært bedre om timeren hadde startet når rett temperatur var nådd, så man må følge med litt uansett.
 
Interessant kommentar på en YouTube test video jeg fant akkurat nå. Må sjekkes ut på neste brygg.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210405-121247_YouTube.jpg
    Screenshot_20210405-121247_YouTube.jpg
    563,5 KB · Sett: 120
Fikk omsider dampkondensatoren fra Craft Hardware i posten i dag.
Jeg har ikke kjøpt direkte fra dem men fra et annet forummedlem her som bestilte dette til sin BZ65, men endte med å bytte ut BZ'n før han fikk tatt kondensatoren i bruk.
Med i pakka var det et lokk som ser ut til å være til Craft Hardware sin 38L kjele og spenninga va derfor stor rundt hvordan det ville passe til BZ.
Trenkte visst ikke bekymre meg... det passa perfekt :)
Gleder meg til å teste oppsettet:
DK2.JPGDK1.JPG
 
Ser i enkelte tråder her på forumet at flere enn meg har røket på Ølbrygging sitt jubileumstilbud på denne maskinen og at det er flere enn meg som står med masse spørsmål rundt vannmengder og sikkert andre ting som kommer til å dukke opp etterhvert. Tanken bak denne tråden er å samle observasjoner og erfaringer på ett sted slik at det skal bli lettere å finne frem til dem.

Denne uka dukka det opp en tråd om mengdene av meske- og skyllevann . Samme tema ble faktisk diskutert for ett år siden i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/brewzilla-65l.42292/

I den tråden opereres det med en deadspace på 11,5L under silbunnen og det er også dette Brewfather har som default i utstyrsprofilen.
Jeg tok tommestokken i dag og målte3,5cm og kjelediameter på 40cm. Utregnet gir det et volum på 4,4L..altså 7,1 liter mindre enn Brewfather opererer med. Jeg har justert utstyrsprofilen tilsvarende.. Får gå løs på de andre mengdene etterhvert dersom ikke andre bidrar med erfaringer her.

Jeg har vel tidligere postet dette bildet av en nervepirrende situasjon som oppsto under kok:
Vis vedlegget 50673

Ved kokestart hadde jeg 3,5cm fribord når kjelen kom i kok. Etter noen minutter steg vørternivået slik bildet viser og løsninga for å unngå overkoking ble å få av varmeelementene i en viss fart. Hadde brukt settinga "HH" på kontrolleren til koking, helt etter bruksanvisninga, men det ble for heftig. Litt eksperimentering gjorde at jeg endte med 99grader satt på kontrolleren.

Videre ut gjennom kokeprosessen steg og sank nivået med 3cm men det holdt seg innafor kjeleveggene.

Grubla på dette under nedkjøling og da jeg skulle overføre til gjæringskaret begynte jeg å ane hvor i mosen uglene satt; tappekrana var potte tett. En bit slange fra pumpa til krana løste det problemet og tappinga gikk fint.

Whirlpoolarmen jeg brukte under og etter kjøling hadde samlet humle og trub i en pen sukkertopp midt på falskbunnen og da jeg løftet ut denne kom neste oppdagelse;
Under falskbunnen var det flere desiliter med mask og trub i en eneste klissen masse. Noe regner jeg med hadde funnet veien ned gjennom overløpsrøret før jeg fikk stilt inn sirkuleringa men mengden fikk jeg ikke til å stemme med det..

Jeg har en ide om at denne guffa har tetta falskbunnen under kok, og at det så har bygd seg opp et trykk som løfta vørterspeilet de 3-3,5 centimetrene jeg opplevde før trykket til slutt blåste gjennom og nivået igjen sank... 3cm på 40cm diameter er faktisk rundt 4L.

Jeg tror jeg må tenke ut noen tiltak for å redusere/eliminere faststoffer under falskbunnen.


Overløpsrøret har jeg lagd meg en fix på ved å slakte en litt grov tesil og feste denne til toppstykket til røret med en rustfri slangeklemme:

Vis vedlegget 50674

Det burde fikse problematikken rundt mask ned den veien iaff.

En annen ting jeg noterte meg er at både silbunnen og falskbunnen har ganske store hull... faktisk så store at biter av mask kan presses gjennom ved røring under mesken og muligens bli sugd under falskbunnen av pumpa under resirkulering.

Fra Speidelen er jeg vant med filterduk både under og over maltsenga og jeg lurte på om noe slikt var tilgjengelig for denne maskinen.. For 35L-versjonen var det det, men ikke for 65L..

På en tur innom Ølbrygging spurte jeg og det viste seg de også hadde lurt på det... og faktisk spurt Kegland uten å få noe godt svar.
Etter litt grubling og måling kom jeg frem til at filterduk fra en Speidel BM50 passer :) Blir å bestille en slik.

Det var så langt mine erfaringer med en 50L batch på denne maskinen. Er noen finurligheter ved kontrolleren jeg må finne ut av, men det får jeg ta ved neste brygg..
Skal man koke med silbunnen på plass da? Er den fastmontert?
 
Skal man koke med silbunnen på plass da? Er den fastmontert?
Silbunnen er løs...står på ben, men iflg bruksanvisningen skal den visst alltid sitte i dersom pumpen skal brukes..

På jomfrubrygget kokte jeg med den i og etter kjøling med whirlpoolarmen i drift lå 95% av humle og trub i en fin sukkertopp oppå falskbunnen og kunne enkelt løftes ut når vørteren var overført til gjæringskar.
 
Da fikk man endelig prøvkjørt BZ65 med dampkondensatoren...

Ikke det at man trenger en dampkondensator ved utendørsbrygging, men det blir mindre opprydding dersom noe ikke går som planlagt så jeg så det som en fin måte å bygge praktisk erfaring med kondisen... Det viste seg å gi flere fordeler selv ved utendørsbrygging..

Selve bryggeprosessen frem til koking var vel rimelig standard; en 40L batch Nordtysk pils på 8kg grist, 36,5L meskevann og drøye 15L skyllevann... målet var 47L til kok. Alt forløp ihht plan.

Etter utmesk og skylling var det tid for å sette sammen dette Tri-clamppuslespillet av en kondensator.. Et eller annet sted leste jeg noe om at skimming var lurt før koking med kondensator så jeg gjorde det.

Første erfaring: Ikke sett på lokket og planlegg å sette på kondensatoren etterpå.... skummet kom opp gjennom hullet i en skitfart..
Spyle rent, montere kondensatoren til lokket, fyre opp vann og på med lokket.. nuh går det godt :)
DSC_5233.JPG

Satte ei 10L bøtte under utløpslangen og det så bra ut.. Produsenten sier et vannforbruk på 35L/t med standarddysa og vannet som kom ut lukta litt kokte grønnsaker. Deilig... ut med DMS-svineriet:

DSC_5228.JPG

Ei 10L bøtte vil nok fylles på et drøyt kvarter, så for å slippe å tømme bøtta stadig vekk dytta jeg en 1/2" Gardena-sjøtekobling inn utløpslangen og kobla på en hageslange så jeg fikk ledet vannet vekk fra terassen.

Etter en stund oppdaget jeg at det kom damp ut langs kanten av lokket og jeg begynte å lure på om det var tett nok til at kondensatoren klarte å skape undertrykket..

Improviserte litt kjapt med noen trebiter under låseklemmene til lokket og dampen forsvant..

DSC_5231.JPG

Greit nok...dampen forsvant, men temperaturen steg og dermed kokeintensiteten... Trykk-kok... hmmm..

Så slo det meg; Kanskje var det innsnevringa jeg hadde introdusert når jeg forlenga 3/4" utløpslangen med en 1/2" hageslange?
Nappe av hageslangen og gardenasjøten, som faktisk er nede i 10mm innvendig, og under med ei bøtte igjen.

Jepp... det gjorde saken. Nå holdt lokket seg på plass av seg selv igjen og jeg hadde bare klemmene på for sikkerhets skyld:

DSC_5230.JPG


En positiv bieffekt av å koke med lokk og dampkondensator ute med +8 i skyggen var at det holdt med 1000W for å holde en brukbar rullekok. Forrige gang jeg brygget med denne maskinen ute måtte jeg ligge og justere mellom 2500 og 3000W for å klare det, men da hadde jeg stappfull makin og.

Boiloff på 90min kok var ca 3,5L og det stemte rimelig greit med hva jeg hadde lest meg frem til.

Alt i alt godt fornøyd med denne løsningen og ser litt lettere på innendørs bryggedager til vinteren :)
 
Viktig og ikke ha noe motstand på avløpet på kondensatoren da den lager et undertrykk som suger dampen ut. Du kan derimot ha avløpet fra kondensatoren opp i ei bøtte med en ventil og ha slange fra ventilen dit du måtte ønske.
 
Kult! Tror jeg kjøper inn samme 'kit' fra Craft Hardware.

Har du mulighet til å sjekke en ting for meg @Ravneklo?

Vis vedlegget 51488

Distansen markert i rødt der, hvor langt er det?
Vurderer å kjøpe: https://www.kegland.com.au/65l-dist...ew-brewzilla-distillation-with-47mm-hole.html
Men kanskje like greit å kjøpe det flate lokket fra craft hardware da i grunn, når det passer så bra som du sier.
Jeg kan selvsagt sjekke det, men i denne pakka fra Craft er alt tilpassa type plug'n play så jeg ser ingen vits i å betale porto fra andre sia av kloden...

Craft har forøvrig ei målskisse på det du spør om: https://www.crafthardware.de/en/product/lid-hole-for-tri-clamp-bulkhead-fitting/
 
Har teknisk sett en bestilling inne på lokk til brewzilla: https://www.olbrygging.no/kegland/1...lokk-lokk-med-silikonpakning-for-fastklemming

Men det kommer jo ca aldri på lager. Tenkte å bruke det med en dampkondensator, men ble brått litt usikker på hvordan passformen blir. Ser jo ut som det er god klaring, ~20cm på bildet der og det burde holde.
Tenkte og en hjemmesnekra løsning basert på det lokket der først.. Vær litt obs på at lokkadapteret til Craft er vinklet 6 grader. Sånn sett hadde løsninga til GF funka bedre med det lokket, men den er jo heller ikke på lager i Norge... https://brewshop.no/produkt/utstyr/...ondensator-til-grainfather-forhandsbestilling
 
Sist redigert:
Hvordan unngår dere med brewzilla trub når dere tapper over i gjæringskar når kranen sitter så lavt?
 
Hvordan unngår dere med brewzilla trub når dere tapper over i gjæringskar når kranen sitter så lavt?
Jeg kjøpte med Whirlpoolarm når jeg kjøpte min og har ikke hatt noe problem med trub... Kjører WP under nedkjøling og en stund etter og mesteparten av truben ligger oppå falskbunnen etter det..
 
Jeg kjøpte med Whirlpoolarm når jeg kjøpte min og har ikke hatt noe problem med trub... Kjører WP under nedkjøling og en stund etter og mesteparten av truben ligger oppå falskbunnen etter det..
Hmmm, jeg har vært skeptisk til å koke med falskbunnen i, men det er kanskje ingen grunn til det?
 
Hmmm, jeg har vært skeptisk til å koke med falskbunnen i, men det er kanskje ingen grunn til det?
Ikke som jeg har merket...iflg. bruksanvisningen er hovedoppgaven å beskytte pumpen mot maltkorn, humleblader og pellets etc og det er anbefalt at falskbunnen er i enhver tid som pumpen er i bruk.For meg virker det litt snålt å skulle fiske den ut før kok og så få den tilbake før kjøling og WP, så jeg tolker bruksanvisningen slik at den er ment å være der under kok. Det fungerer iaff så udmerket at jeg ikke engang tenker på å bruke humlefilter, noe jeg syns er nødvendig på Speidelen min....
 
Ikke som jeg har merket...iflg. bruksanvisningen er hovedoppgaven å beskytte pumpen mot maltkorn, humleblader og pellets etc og det er anbefalt at falskbunnen er i enhver tid som pumpen er i bruk.For meg virker det litt snålt å skulle fiske den ut før kok og så få den tilbake før kjøling og WP, så jeg tolker bruksanvisningen slik at den er ment å være der under kok. Det fungerer iaff så udmerket at jeg ikke engang tenker på å bruke humlefilter, noe jeg syns er nødvendig på Speidelen min....
Skjønner, jeg en digiboil, ekstern pumpe og en "universell" falskbunn. Jeg har lest at å koke med falskbunn kan gjøre at det brenner seg i bunn, men har jo aldri prøvd. Og regner med at brewzillaene er produsert og testet for nettopp det formålet, noe jeg tviler på at "vannkokeren" min er, selv om man får BIAB pakke til den :p

Jeg ser whirlpool armen passer både til 35 og 65, jeg regner med de har forskjellig høyde, så hvordan festes armen til maskinen?
 
Tilbake
Topp