Erfaringer med varmematte?

Sliter med temperaturkontroll under gjæringen. I sommerhalvåret gjærer jeg fint i kjelleren, der er det stabilt rundt 20 grader. Nå om vinteren er det mellom 8 og 12 grader i kjelleren og jeg har derfor rigget meg til på kjøkkenet med to 15 liters gjæringskar (søte og små, hvordan kan konen protestere på dette?), men hvor det av ulike grunner er vanskelig å holde jevn temperatur på rundt de 20. Vurderer derfor denne:

http://shop.petit-agentur.no/products/petit-agentur-varmeplate
Er denne god nok til å holde varmen på vørteren i kjelleren gjennom vinteren? Noen som har erfaringer/tips?

Jeg vil anbefale et gammelt kjøleskap med temperatur kontroll, jeg har ett stående i garasjen og det er ingen problem sjøl når det er minus grader

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

En enkel og ganske billig metode jeg bruker, er et elektrisk varmeteppe surret rundt bøtta, koblet til en UT-200, med temperatursensoren tapet og isolert på utsiden av bøtta. Dette har jeg i en iskald kjeller, i en kasse av isoporplater. Funker svært bra!

AudunWS skrev:
terje_kristensen skrev:
kan en bruke kjøleskap på ale?

Det går, men da må en ha varme i tillegg og styre det hele med feks en STC-1000

Hva er den mest "ferdig" løsning en kan få tak i for å sikre gjæring i rett temperatur?  En som kan brukes til ale eller lager? Kjøleskap med varmeplate og stc-1000?

terje_kristensen skrev:
AudunWS skrev:
terje_kristensen skrev:
kan en bruke kjøleskap på ale?

Det går, men da må en ha varme i tillegg og styre det hele med feks en STC-1000

Hva er den mest "ferdig" løsning en kan få tak i for å sikre gjæring i rett temperatur?  En som kan brukes til ale eller lager? Kjøleskap med varmeplate og stc-1000?

Kjøleskap med STC-1000 og frostvakt fra Biltema er vel en gjenganger. Vet ikke om jeg helt har trua på varmeteppe i kjøleskapet. Med en STC-1000 så setter den på kjøl/varme etter behov, bare å justere inn riktig temp og slenge det inn

Tilbake
Topp