Erfaringer med "joykey box"?

I forbindelse med bryllupet vårt så vurderer jeg å bygge en "joykeybox" ala denne for å kunne servere øl rett fra fat. Stedet vi skal holde bryllupet på har ingen mulighet for å kjøle corneliusfat, og dette virker som den eneste løsningen for å kunne servere kald øl. Er det noen som har bygget noen slike, de virker jo ganske populære på amerikanske nettsider.

Et eksempel:
jb_cropped.jpg

Byggebeskrivelse

Hvordan er det med skumkontroll på slike bokser? Jeg har bare en vanlig piknikkran på fatene nå, og det skummer jo noe j... Jeg har skjønt at lenger slange kan redusere dette noe, men hvordan vil det oppføre seg på en slik boks? Hvor langt, og hvordan dimensjoner bør jeg ha på kobberrøret? Hva slags trykk bør brukes? Skal co2 beregnes for kaldt eller varmt øl?

Et litt mindre relevant spørsmål, men dog, finnes det noen norsk term for dette? "Jokey box" høres ganske dumt ut i mine ører. 

Bygging av en slik boks var tema i en artikkel i BYO for en stund siden. der ble dette med trykk og skum diskutert også.

Co2 trykket skal være for temperaturen på fatet....
Grunnet veldig lange/tynne rør inni boksen vil du optimalt få riktig trykk ut (også pga temperaturfallet)
Jeg brukte noe tillsvarende til min stuekeggerator  :)
Fungerer ok, men husk du trenger mye is/saltvann. Ville hvis mulig brukt rør i rustfritt....

Fat holder godt på temperaturen hvis du surrer liggeunderlag (eller annet isolerende materiale) rundt. Du kan også sette fatet i en bøtte med kaldt vann, siden det tapper fra bunn av fatet.

Til en Jockeybox trenger du is. Den isen kan du likegodt ha i et åpent kar som du setter fatene dine i. Som seiler med isboks og ikke kjøleskap i båten vet jeg at det er is å få kjøpt på de underligste steder. Da snakker jeg om fiskehandler-is, og ikke de dyre isbitene. Sjekk om det er en fiskehandler eller større dagligvare med fiskedisk i nærheten. Ofte kan man bestille is så det ligger klart til du trenger det. Typisk et par tre dager i forveien.

BYO mars/april-utgaven hadde artikkel om det.

Ville definitivt brukt rustfritt: http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Stainless-Steel-Jockey-Box-coil-50-/300621927400?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45fe7693e8#ht_1569wt_1346

magne1972 skrev:
Fordelen med jockybox er at du trenger mindre is/bok hvis du skal tappe fra flere fat samtidig....
til 80 dollar pr kveil pluss frakt fra usa kan du kjøpe temmelig mye is. Tre tappekraner, tre kveiler og en kjøleboks. Med dyr amerikansk frakt blir vel det godt over 3000,- det skulle tilsvare ca 2-3000 liter is etter mine beregninger. Tar litt tid å bruke opp det, når man kanskje trenger is hva, 3-4 ganger i året?

Er ikke du medlem av Nrbl da:p Vi har jo en fellesbar du kan få låne. Jeg har en rullende bar også( bare plass til en keg da) Kjøling av fat er ikke noe stress. Som de andre sier, så kjøler du de langt ned, setter på liggunderlag e.l. Baren er også isolert, og så legger du noen kjøleelementer inn i baren, så er du good to go!

Tilbake
Topp