Er ølet mitt dødt? (Gjæring)

Hey. Jeg er litt bekymra for ølet mitt nå. Det er min første gang, og jeg har laget Geordie Brown Ale på maltekstrakt + minimesk med krystalmalt og sjokolade malt, og 2 typer humle under koking.

Det har nå stått 3 dager på gjæring.
Det plopper 1 gang på 2 min.
Det stod i boken (moderne hjemmebrygging) at på plastspann kunne det være annerledes enn på glassballong.
Den startet å ploppe ca 3-4 timer at gjæren hadde blitt tilsatt, og dagen etter var den i full gang med stormgjæring. Men i dag er det slik. ????

Det er 18-19 grader der den står. Kan det være litt for kalt til den eller? Eller er min gjæringsprosess i ferd med å stoppe?
OG Var på 45 etter koking som er mer eller mindre på etter oppskriften som sa 47. SG er nå på 23. (Jeg har bare mål et gang nå med full hensyn til renslighet)

Noen komentarer?
Lars R. 

Hei Lars, og velkommen til forumet!

Hvis det har ploppet heftig i noen få dager så kan det hende at stormgjæringen rett og slett er over. En heftig stormgjæring kan evt skyldes litt varm vørter (selv om rommet bare holder 18-19 grader). Siden slike ølsett egentlig er laget for tilsetning av sukker, så kan det hende at du med maltekstrakt og spesialmalt (mindre forgjærbar en vanlig sukker) ender opp med et nokså søtt øl, som altså har høy FG.

I ditt tilfellet så ville jeg bare ventet i tilsammen 2 uker før flasking/fating. Da kan man nok regne med at brygget er ferdiggjæret. Sjekk gjerne FG før du flasker/fater.

Hei, jeg vært borti lignende. Hvilken gjær brukte du? Tilsatte du ekstra maltekstrakt istedet for sukker, eller brukte du 2 kit?

Geir S. skrev:
Hei, jeg vært borti lignende. Hvilken gjær brukte du? Tilsatte du ekstra maltekstrakt istedet for sukker, eller brukte du 2 kit?

Hei du. Husker ikke hva gjæren het akkurat nå, men det skulle være riktig type. Fikk det av en kamerat her som har brygget en hel del mer enn meg og ikke bryker maltekstratbrygging.
Jeg har verken gjort noen av de andre delene du spurte om. Jeg kjøpte 2 Murtons 1,8 kg lys maltekstrakt som jeg blandet ut i vannet etter å ha brukt spesialtmalt. Har ikke tilsatt noe ekstra sukker. OG var på 0.45. Så langt har jeg SG på 0.23.
Jeg har nå ristet lit på karet og det hjalp på litt på ploppingen.

Lars R.

..ok, jeg trodde du brukt et Geordie ølsett (typen som de selger på europris.) Muntons er bra, så det er sikkert bare å la det stå lenger som Eduard skriver..3 dager er ikke lenge... En annen mulighet er jo at gjæringspannet/gjærlås ikke er helt tett, men det har du sikkert styring på. Den beste måten å skjekke gjæringen er å måle SG flere ganger i løpet av gjæringsforløpet og se at den minker.. ploppingen er ikke alltid å stole på..

Geir S. skrev:
..ok, jeg trodde du brukt et Geordie ølsett (typen som de selger på Europris.)

Det var nettopp det jeg tenkte også. Bare la det stå og se hva det blir av det. :)

Kan det anbefales å bruke gjærnæring for å unngå sånne situasjoner?

Eller bare å ta tiden til hjelp..

(Husk å stikke om hvis det drøyer for lenge!)

Gjærnering kan altids være en god ide, i allefall hvist du bruker flytende gjær og startere.

Slik som jeg ser det, er det over hodet ikke noe galt med gjæringsforløpet til nå.

Du har hatt en rask start på gjæringen som er bra.
Du har hatt en stormgjæring som ga seg etter to tre dager som er helt vanlig.

Etter dette bruker gjæringen ofte å roe seg betraktelig, men SG vil nokk fortsette å falle noen dager til.

Har gjort det til en vane att jeg altid lar bryggene stå i ca.2uker på dunk før tapping.
Måler somregel SG litt over en uke ut i gjæringen, å igjen når jeg føler for å tappe.
Da er jeg sikker på att gjæringen er over, å jeg ender opp med mindre bunnfall siden det får lagt seg til ro etter gjæring.

Som nevt tidligere kan det ha mye å si hvilken gjær du brukte.
Noen setter raskt i gang å er raskt ferdige, andre går man nervøs rundt i over ett døgn før man ser liv, å bruker lang tid på å gjære ut.
Alt i mellom er stortsett normalt.

Allright. Jeg har hørt flere sagt det nå så nervene er roet litt. Ser at plompingen går nokså stabilt å ennå. Jeg brukte forresten Safale S-33 gjær.
Jeg sitter ellers bare og håper på at jeg klarer å oppnå en 4% alcohol i det minste.
Er det noen tips på hvordan man kan øke prosenten til neste gang da? Har hørt noen si mer sukker eller spraymalt. Begge deler er jeg ikke sikker på hvordan man måler. Vil jo ikke ende opp med noe for søtt heller.

Det finnes en del programmer som kan hjelpe deg med å sette oppe en oppskrift.

Selv bruker jeg BeerSmith.
Her kan du legge inn oppskriften, å finne ut alt du trenger å vite: OG, IBU, EBC, forventet FG og %
Det hjelper deg også med å holde deg innenfor visse grenser hvist du ønsker å lage en typeriktig øl.

Du kan også prøve deg på beercalc, som er en nettside du kan gjøre noe av det samme på.

Tilbake
Topp