Er dette en ok måte å gjøre det på?

Hei har nå for planer å brygge mitt første øl så har gjort det ganske enkelt og kjøpt et ølsett fra europris (brewmart) mexican style som jeg tenker å begynne på i morgen dette er fremgangsmåten jeg tenker og bruke.

1 vasking av alt utstyr som skal brukes med ballong og flaske rens fra europris.
2 putte boksen fra ølsette og 4 1/2 liter nykokt vann i karet.
3 tilsette 1kg av myntos beer kit Enhancer (spraymalt) istede for 1 kg sukker som står på pakningen.
4 fylle opp til 22,5 liter med kaldtvann
5 sjekke at tempen er mellom 18 og 23 grader så tilsette gjæren og enzymet som er med
6 så kontrollere at tempen er den samme og sette det til gjæring ( hvilken temp i romet når det skal gjære ? )
7 så sjekke med et hydrometer før gjæring for å ha en referanse.
8 så la det stå 4 dager fra gjæring har startet før jeg sjekker med hydrometer igjenn og når verdien er mellom 1.002 og 1.006 er det klart for tapping.
9 når jeg flasker øllet står det at jeg skal tilsette en halv tesje sukker i vær flaske men har valgt og bruke carbonation drops istede 1 i hver flaske har 0,33 flasker. så sette flakse i et rom med 18 grader i 6 til 10 dager så sette de kjøllig en stund før de er klare til drikking.
Er dette en ok fremgangsmåte eller er det noe er som må gjøres anderledes ?
Takk for tilbakemeldinger og tips !

8: Det er ikkje gitt at egenvekta vil ende på mellom verdiane som står i bruksanvisninga. Vanlig praksis er å måle med hydrometeret to gongar, med ein 2-3 dagers intervall mot slutten av forventa gjæringsperiode, viser hydrometeret den samme verdien ved dei to målingane er det ok å gå vidare til tilsettjing av sukker og flasking.

Ølet må forøvrig gjerne stå til gjæring i meir enn fire dagar, gjerne opp mot 2 uker. Sjølv om stormgjæringa gjerne er ferdig etter 3-4 dager trenger gjæra og eventuelle biprodukter litt tid på å rydde opp og bunnfelle.

Ok så du tenker måle så vente 2til3 dager får så og se om jeg får samme verdi så gjerne vente en uke til så det blir 2uker til sammen ca så hele prosessen er ferdig så det meste av fjussel å drit legger seg i bunn ? Men tenker du der er lurt å bruke sil når jeg flasker får å få med minst mullig eller ta med alt ? Håper ikke jeg spør dumt første gang jeg gjør dette så :) å tenker du hevert eller kran på karet er best for tapping ?

Trenger ikkje å måle noe før etter 10-14 dager, da tar du en måling, venter 2-3 dager og tar en ny, er det samme verdi begge gangene er det berre å flaske.

Ikkje bruk sil, da introduserer du ølet før mykje luft, ølet oksiderer og ender med å smake papp.

Vil anbefale å bruke hevert eller en tynn slange på krana, stikk slangen ned til bunnen av flaska før du åpner ventilen, da blir det minst mulig plasking (oksidert øl er virkelig ikkje gøy)

Sidan du karbonerer naturlig på flaske vil gjæren spise av sukkeret, og ligge igjen som et sediment på bunnen. Hell ølet varsomt ved servering så slepp du at det flyter rundt i glasset.

Prøv å bruk annet gjær. Europris gjær er no driiiit. F.eks: saflager 34/70 (dette må gjære på rundt 10 grader opp mot en mnd) eller US 05 ( dette trenger ganske lik temp som det som følger med settet)

La det stå til carbonering mer enn 10 dager. Ta en flaske og sett i kjøleskapet etter 14 dager og smak på den dagen etter. Er det da bra med futt kan du sette resten kaldt. Hvis ikke la det få en uke til.

Hei har nå for planer å brygge mitt første øl så har gjort det ganske enkelt og kjøpt et ølsett fra europris (brewmart) mexican style som jeg tenker å begynne på i morgen dette er fremgangsmåten jeg tenker og bruke.

1 vasking av alt utstyr som skal brukes med ballong og flaske rens fra europris.
2 putte boksen fra ølsette og 4 1/2 liter nykokt vann i karet.
3 tilsette 1kg av myntos beer kit Enhancer (spraymalt) istede for 1 kg sukker som står på pakningen.
4 fylle opp til 22,5 liter med kaldtvann (Kokt på forhånd?)
5 sjekke at tempen er mellom 18 og 23 grader så tilsette gjæren og enzymet som er med
6 så kontrollere at tempen er den samme og sette det til gjæring ( hvilken temp i romet når det skal gjære ? )
7 så sjekke med et hydrometer før gjæring for å ha en referanse.
8 så la det stå 4 dager fra gjæring har startet før jeg sjekker med hydrometer igjenn og når verdien er mellom 1.002 og 1.006 er det klart for tapping.
9 når jeg flasker øllet står det at jeg skal tilsette en halv tesje sukker i vær flaske men har valgt og bruke carbonation drops istede 1 i hver flaske har 0,33 flasker. så sette flakse i et rom med 18 grader i 6 til 10 dager så sette de kjøllig en stund før de er klare til drikking.
Er dette en ok fremgangsmåte eller er det noe er som må gjøres anderledes ?
Takk for tilbakemeldinger og tips !

Må vanne kokes har lest noe om at vannet ikke Norge er såpass lite bakterier at dette ikke må gjørs slitter litt med kjele størrelse eller så skulle jeg kokt alt i sammen å heler lat det stå å kjøle seg til ønsket temp Før gjær tilføres ;) så derfor tenker jeg kanskje at det er godt nok som nevnt over ?

Spraymalt blir ofte kokt i 15 min. Men da er det gjerne i forbindelse men vanlig 1-1,5 timers koking.
Jeg hadde kokt det såfremt det var mulig. Andre mener kanskje noe annet men har man hatt infeksjon med de utforringer dette kan gi så forsøker man gjerne å minisere risikoen for flere slike.

Da ble det satt til gjæring klokka 2 i natt og begynte å ploppe i låsen klokka 2 i dag men har lest at det kan ta 3 dager før det begynner å ploppe i gjærlåsen er det et godt eller dårlig tegn at de begynner så fort ? ;)

Da ble det satt til gjæring klokka 2 i natt og begynte å ploppe i låsen klokka 2 i dag men har lest at det kan ta 3 dager før det begynner å ploppe i gjærlåsen er det et godt eller dårlig tegn at de begynner så fort ? ;)

Normalt vil jeg tolke det som et godt tegn. Det betyr sannsynligvis at gjæren har fått gode betingelser. Det viktige nå er å holde styr på temperaturen, og altså på temperaturen i ølet. I denne fasen vil den gjerne ligge flere grader over romtemperaturen, fordi den arbeidende gjæren produserer varme. Så romtemperaturen bør helst ligge på 15-16 grader.

9: Kjøp deg et gjæringsspann til fra Europris, de koster jo nesten ingenting. Kok opp vann tilsatt 5-6 gram sukker per liter øl og kjøl dette ned. Tøm sukkerlaken over i det andre spannet og tapp ølet over i dette spannet, og tapp det på flaske derfra. Da får du en jevn fordeling av sukker til karbonering i hver flaske samt at du får fjernet mye grums. Før du tapper kan du godt røre forsiktig rundt for å fordele sukkeret, men her bør det ikke plaske for å unngå oksidering. For å få med gjær til karboneringa så må du få med noe av gjæren fra gjæringsspannet over i tappespannet. Gjærsuppa som ligger igjen i gjæringsspannet kan du godt tømme over på ei sterilisert flaske og bruke ved neste brygging, ihvertfall hvis du gjør som mortenpip sier og skaffer deg noe skikkelig gjær.
Sjøl har jeg kraner på alle mine spann, da jeg syns hevert er noe prakk. Mange her inne er tvilsomme til kraner pga. av faren for forurensning, men jeg har brygget ~50 batcher uten å få ødelagt øl.
Jeg begynte på samme måten som deg, med øl-kit fra Europris. Min erfaring var å styre unna kits hvor man måtte tilsette sukker for å oppnå ønsket alkoholstyrke. Da lager man ikke bare øl, men tilsetter en god del sats.

Tilbake
Topp