Er cideren min ferdiggjæret?

Jeg satte 22 liter eplecider og en liter honning til gjæring med WLP775 for to og en halv uke siden, OG 1.060. Det putrer ennå i gjærlåsen ca hvert tredje minutt, men gravityen er nå nede på UNDER 1.000, omtrent 0.995 etter hva jeg klarte å lese av. Det må da bety at den er ferdig gjæret? Det kan umulig være noe sukker igjen å spise av..

Alkohol er lettere enn vann, så selv om du kommer under 1.000 kan det fortsatt være igjen sukker. Så vidt jeg regnet ut her, er ca 12% av sukkeret fortsatt ikke gjæret ut. Noe av dette er selvfølgelig ugjærbart sukker, men det er mindre av det i eplejus enn i vørter.

http://pint.com.au/calculators/alcohol/

vil ikke cideren bli veldig tørr, hvis den gjærer lengre.
tørr cider er godt det, men noen vil vel ha en søtere en.

biri skrev:
vil ikke cideren bli veldig tørr, hvis den gjærer lengre.
tørr cider er godt det, men noen vil vel ha en søtere en.

Jeg tenkte det samme, men vil jo ikke lage granater heller. Jeg skal jo tilsette sukker når jeg flasker, det antar jeg vil søte den opp litt.

MortenB82 skrev:
Jeg tenkte det samme, men vil jo ikke lage granater heller. Jeg skal jo tilsette sukker når jeg flasker, det antar jeg vil søte den opp litt.

Nei, sukkeret du tilsetter ved flasking blir helt gjæret ut og bidrar ikke med sødme.

gustavf skrev:
MortenB82 skrev:

Nei, sukkeret du tilsetter ved flasking blir helt gjæret ut og bidrar ikke med sødme.

Hmm, okei. Jeg smakte på den i dag. Det er en viss honningsmak i den, det ga nesten en illusjon av sødme.

Jeg lagde tilsvarende og erfarte at jeg måtte vente tre uker før gjæring var ferdig. Har nå satt en med litt honning for å få litt restsødme gr ikke gjærbare sukkerstoffer i honning.

Jeg trodde honning innholdt nesten bare enkle sukkerarter (sukrose og glukose med litt sukrose) og dermed gjæret helt ut?

Honning inneholder i all hovedsak lett gjærbart sukker. Sakset fra Wikipedia:

Typical honey analysis:

• Fructose: 38.2%
  • Glucose: 31.3%
  • Maltose: 7.1%
  • Sucrose: 1.3%
  • Water: 17.2%
  • Higher sugars: 1.5%
  • Ash: 0.2%
  • Other/undetermined: 3.2%

Tilbake
Topp