Er brygget mitt infisert?

JHenrx

Norbrygg-medlem
Dette er mitt første brygg, og alt har sett ut til å gå normalt. Ale som gjæret i løpet av 5-6 dager, og deretter ble det rolig i gjærlåsen. Det har nå gått 14 dager, og jeg flyttet gjæringskaret fra det rommet hvor det har stått til til en arbeidsbenk i går kveld for å klargjøre til flasking idag. Målte FG til 6. Smakte godt. Har vært pinlig nøye med desinfeksjon av utstyr. Nå har jeg imidlertid blitt oppmerksom på at det har begynt å bloppe i gjærlåsen (hvert halvminutt). Det er muligens et par grader varmere dit gjæringskaret ble flyttet. Kan dette tyde på at det ølet har blitt infisert, eller kan det være en ørliten forskjell i temperatur (rundt 20 grader) som forårsaker det. Bjør jeg avbryte flaskingen å vente å se (har kommet godt igang med sterilisering av flasker), eller skal jeg bare kjøre på å bli ferdig?

Det var veldig lav FG, men det trenger ikke bety stort. Ploppingen er nok kun fordi co2 lettere slipper ut når temperaturen er høyere. Jeg ville flasket som planlagt iallefall!

Hydrometeret viste 2 grader feil, så da er FG 8. Flasket. Satser på at alt er ok, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på resultatet.

Tilbake
Topp