Hei!
Er det noen som har en god oppskrift på eple cider, som skal brygges i gjæringsbøtte på 10 liter. Jeg skal brygge 8 liter cider. Hvor mye eplejuice trenger jeg, gjær o.l? Har dere en oppskrift med fremgangsmåte!
Hvis du skal brygge 8 liter cider trenger du 8 liter juice.
Mål sukkerinnholdet i juicen du velger, og tilsett evt sukker. feks 300g på 8 liter.
Bryggebutikkene har som regel cider-gjær, men en kan bruke annet også. Mener å ha lest at noen bruker champagne-gjær.
Min erfaring er at cideren måtte stå lenge på flaske. I alle fall 6 måneder.
Med mindre du vil ha veldig mye alkohol behøver du ikke tilsette sukker - den siste jeg laget havnet på 7% uten tilsatt sukker. Som BjarteM skriver trenger du så mye juice som du vil ha i ferdig cider men sleng på 1 liter da gjærkaka guffer til noe.
Griseenkel cider: Tøm juicen i et gjæringskar, kan være greit å spraye toppen av boksene med StarSan for sikkerhets skyld. Kok opp 0,5-1dl vann med 1-2ts gjærnæring (det er fint lite i juice) og hiv oppi juicen. Rehydrer 1 pose S-04 (den er kjempefin til cider) og hiv oppi.
Ta høyde for opptil 3 uker gjæring. Det kan gjære litt tregt men veldig jevnt. Regn med å ende opp med en FG på 1.005 eller lavere.
7-8g sukker pr liter til karbonering synes jeg passer fint til tørr cider.
Vent så lenge du gidder med å drikke - den blir bedre av å stå
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.