Engelsk humle på sørlandet og i nordland

Hei,

I løpet av en tur til UK tenker jeg å plukke opp en pakke med humle stiklinger (engelske typer). Har forsikret meg om at jeg kan få tak i humlestiklinger sendt til mitt hotel i Edinburgh. Tenkte å plante ut noen ved mitt barndomshjem i Kragerø (Sørlandet) og i Bodø.

Ut i fra temperatur etc så tenker jeg nok at engelske humle stiklinger i Bodø vil mistrives men at de i Kragerø har bedre odds for å trives. Men kan lavere temperatur i Bodø oppveies av bedre lysforhold? Er jo lyst døgnet rundt store deler av sommeren her i Bodø.

Og hvordan "oppbevarer" jeg humlestiklingene til de kan plantes ut i jord? Her i Bodø er det jo mye snø enda...Kan jeg plante dem i potter innendørs etc?

Noen som har synspunkt på dette? 

Hvis det er noen som bor i Bodø området og som har lyst til å ha en slik engelsk humlestikling så kan jeg se om jeg kan ta med  ett par ekstra (men garanterer ikke at de klarer seg med fly over nordsjøen og fra Oslo til Bodø). Send i så fall en e-post om det.

hilsen, tommy

Jeg har nettopp startet med min "humleplantasje" og lest og sett en del filmer om temaet.

Som regel pakker de som selger rhizomene i fuktig mose. Dersom du får dem ett par dager før du reiser hjem er det bare å fukte dem før du drar hjemover. Skal du tilbake innen 1-2 døgn etter du har mottatt dem i Edinburgh, så trenger du ikke å fukte dem noe før du er hjemme i Norge.
Dersom jorda ikke er klar for beplanting når du har rhizomene legger du dem i kjøleskapet for å holde dem i dvale inntil de skal plantes. Husk å holde dem fuktige (ikke våte!)

Jeg har selv plantet dem i store potter som jeg skal ha dem i det første året. Det første året kan røttene være litt vare for hard frost og derfor skal jeg ta dem inn til vinteren og la dem stå i kjelleren igjennom. (Den første vinteren som sagt)

Jeg har også snakket en del med de som selger humle, de forteller at humleplanten er nokså tilpassningsdyktig og aklimatiserer seg til de forholdene hvor den vokser. Det viktigste er at de står "mot syd" og får mest mulig sol, 12-14t.
Det som jeg vil anta er ett problem er de lange soltimene som dere har i nord. For det er sagt at man dersom man bor i urbane strøk, bør man ikke plante humleplanter i nærheten av gatelys, da humleplanten ikke får nok mørke skal det visst hemme blomsterveksten. (Dette har jeg kun lest og ikke utprøvd)
Men at den vil vokse er sikkert. Man bør nok dekke den til ved vinteren for å "beskytte" røttene mot den verste permafrosten.

I Kragerø bør de trives, sålenge de er plantet "mot syd".

Tilbake
Topp