En liten oppdatering fra meg er vel på sin plass nå.
På grunn av omstendigheter som jeg dessverre ikke er herre over (måtte skifte parketten på kjøkken og stue på grunn av lekasje), ble flaskingen utsatt med halvannen uke. Etter hva jeg har lest, har det lite å si om ølet blir stående i 2 uker eller lenger, så dette er jeg ikke bekymret for, tror jeg.
Når ølet endelig skulle på flaske, støtte jeg på ett problem som jeg burde forutsett, men ikke gjorde. Jeg hadde nemlig mer enn nok flasker, trodde jeg. For 6 av flaskene var disse herlige Kinn flaskene... Problemet jeg støtte på, var at korkene jeg hadde ikke passet. Så, i stedet for å ha rikelig med plass, endte jeg med ca 3 liter for lite flasker i forhold til øl. Løste det med å tappe 1 liter på en sånn fancy saftflaske med patentkork som samboern min kjøpte for en tid tilbake, og tre halvliters cola flasker som jeg tenkte å bruke til "teste om ølet er karbonert" flasker.
Det er godt mulig jeg har blitt for hysterisk m.t.p vask og sterilisering av utstyr, men flaskedagen, med så mange flasker som skulle vaskes og steriliseres, tok tid (og noen av de etikettene er laget i svarteste helvete av mørkets fyrste selv.)! Jeg var så lei når jeg endelig var ferdig. Det må finnes bedre måter, jeg tror jeg skal ønske meg fat til jul!
FG på ølen var forresten 1.010. Det synes jeg rett og slett hørtes riktig ut
(Vær så snill å si at det høres bra ut
)
Takk for all hjelp jeg har fått her inne, uten dere hadde det sansynligvis gått mye dårligere.
Tolmodighet er vist en dyd, og nå får vi se om jeg er så tolmodig at jeg lar de stå i 2 uker før jeg tar en smak