En veps i gryta er verre enn 10 på taket.

Nå har da altså mitt første utendørsbrygg stått å godgjort seg i 13 dager i fryseboksen på 11 grader.
I dag åpnet jeg da altså gjæringskaret for å sjekke øksevekta og sjekke smaken.

En liten tåre falt i øyekroken min, hva er det det, som flyter i gjæringskaret. Det er..
det er..    jeg skjønnte det nesten med en gang. en veps som hadde lurt seg oppi,  men når? i kokekaret? rett i gjæringsbøtta før jeg fikk på lokket...

uansett her er bilde av en som virkelig døde lykkelig.

Noen som har noen tanker å dele med meg. Bør jeg si  æsj å tømme ut hærligheten, er bør jeg være en mann å si faan, jeg hummla med veps?

Vedlegg

• IMG_4400.JPG
    IMG_4400.JPG
    1,9 MB · Sett: 520
He he. Humle med veps. Det blir vel en smak som stikker seg ut  ;D

Dersom den har blitt kokt så er det vel ikke så farlig. Har den bare druknet i kald vørter kan den vel ha infisert brygget med sine basilusker. Vet ikke helt hvordan kokt veps ser ut (eller smaker), så vanskelig å avgjøre.

Ville nå uansett ikke kastet godt øl før det ble påvist feil etter at ølet var tappet og lagret. Jeg ville glemt hele vepsen og fullført brygget. Dersom det blir bra så hadde det vært stilig å føre opp "veps" som en av ingrediensene ved feks. deltakelse i NM  :biersmile:

Skal ikke engang nevne alt insektlivet som hadde søkt mot (og delvis invadert) vårt siste brygg ...  Det er bare å sile vekk småjævlene og late som ingenting.

Jaja, da har jeg greid det igjen. Kan ikke de småkrypa holde seg unna når jeg brygger. Jeg er ikke overbevist om at den gammle garasjen med alskens edderkoppspinn, møll, døgnfluer med mer er riktig plass. Nestegang blir det å sende kjerring og unger på shopping og ta kjøkkenet i bruk. Legger ved gjesten min, dette ble gravølen for ham....
b04b8bf6-d53c-8a1d.jpg

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk 2

Stakkar liten, han skulle sikkert bare stikke om.

Hvis det ikke smaker så aller vepst så er det vel bare å la humla suse.

:)

Artig, jeg erfarte nettopp det samme, med en flue. Hvordan i huleste kom den oppi gjæringsfatet? Og kom den fra koking slik at ølet som sådan er ok, men med fluesmak? Den så ikke kokt ut, uten at jeg vet hvordan en kokt flue ser ut? Kanskje jeg skulle koke en og se? Ølet ble tappet på corneliusfat, og smakt på etter to dager. Vanskelig å si enda, men lukten var en anelse råtten og smaken ikke av de bedre. Men det er kanskje for tidlig? Hvordan kjennetegnes best infisert øl?

Tilbake
Topp