jeg tappet over pilsen jeg har hatt stående på gjærings dunk i syv dager nå... ("JA EG VEIT") syv dager er alt for liten tid...
men pilsen smakte ganske mye karamell, og var veldig søt. hva kan dette skyldes?
er det noe som vil minke etter vært som tiden går nå?
Uten å ha smakt er det vanskelig å si, men det kan høres ut som diacetyl. En av grunnene til at man ikke skal stikke om for tidlig, er nettopp at man skal gi gjæren tid til å bryte ned diacetylen. Hvis det ikke skyldes en infeksjon vil det antakelig i alle fall minke noe.
jah var egentlig redd for det, krysser fingrene for at det ikke var begynnelsen på en infeksjon.
Så på gjæringskaret etter jeg hadde skylt og vasket det, at det var kommet noen saftige riper i plastikken.
så jeg tror nok at det gjæringskaret har gjort sin jobb, selvom det er bare brukt noen få ganger.
<-- edit -->
Er spennende å lære noe nytt, hiver meg rundt å setter samme settet på nytt bare med noen små justeringer.
Lengre tid på gjæringskaret og mere nøyaktighet på renhold.
FG 1.013
Hadde en dårlig mavefølese på denne når jeg så det, og at det var små bobler i brygget enda.
Selvom vannlåsen hadde jevnet seg helt ut, det bare viser at grunn regelen på å ikke røre brygget før det har gått minimum 14 dager på over gjæret brygg stemmer på en prikk.
Skal følge med dette brygget m argus øyne å sjekke det med jevne mellom rom for å se om det roer seg eller om det er en infeksjon.
Hvorfor lot du den stå i 7 dager? Jeg har brygget både en Bayer og en juleøl som stod til gjæring i henholdsvis fire og tre uker. De første ukene med smaking av Bayer var det en bismak som ikke var helt god, men etter litt lagring var denne vekke. Samma smak har jeg opplevd med en pilsner jeg og en kompis lagde for en tid tilbake. Lagre ølet kaldt og smak på det innimellom.
Er ikke sikker på hvordan det ble riper faktisk, rengjører ved å bløt legge med pwb og eventuelt bruke en myke svamp. Men tror det kan være for at jeg har brukt det som lagrings sted for andre små ting som tilhører bryggingen.
Shea-Arne skrev:
Det er nok diacetyl grunnet prematur omstikking. Trolig ikke en infeksjon.
Satt og tenkte på det Gustavf sa om at diacetyl ble fremhevet av søtt øl, også kom jeg på at jeg smakte på ølet etter det var tilsatt sukkerlake, og det vil nok fremheve diacetylen ganske kraftig
Og hvordan skulle jeg ellers vite om ølet ble godt etter syv dager om jeg ikke stakk om å flasket det etter syv dager
Jeg syns det er gøy å lære det jeg driver med, og for å kunne vite forskjellen så kan en ikke alltid ta den sikre vei.
Og tror nok om en uke eller to forsvinner mye av den smaken som oppsto, 2 uker på gjøring på en ale er vel strengt tatt ett minimum
Hastverk gir ingen godt øl!
Har hatt det for travelt med alt fra setting av ølet til karbonisering, dette ga ingen drikkbare resultater.
Forbedrings potensiale er som følger:
Grundigere renhold
Grundigere forberedelser av utstyr
Grundigere notering underveis
Mere toldmodighet under gjærings prossesen
Tror nok mye av den gode smaken i hjemme brygg kommer av tiden den blir koset med
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.