En nybegynners undring om cold crash, klarning og farge

Jeg pønsker på å brygge et øl hvor det i oppskriften står man skal gjøre en såkalt cold crash. Er det viktig å gjennomføre en cold crash? Jeg har skjønt at det gjøres for å klarne ølet, men er det mest en estetisk greie eller påvirker det smak eller annet? Samme undring har jeg over bruk av klarningsmiddel.

Mange er også opptatt av farge; er det også kun for å få et typeriktig øl utseendemessig, eller er det andre faktorer som spiller inn?

Det er hjemmebryggerens filtrering, og den er meget effektiv, sedimenter setter seg også bedre i bunnen av bøtta slik at tapping blir mindre pes. Selv setter jeg bøtta i kjøleskap i 1 til 2 dager, og bruker hevert direkte i bøtta i kjøleskapet til neste beholder, hva det enn måtte være. Har ikke hørt om noen påvirkninger, og det skal normal være nok gjær i øllet for sukkerkarbonering på flasker i ettertid.
Alternativt kan bøtta stå noenlunde kjølig og stille i et kaldt rom.

Cold crashing gir i grunn ikke særlig klarere øl, med mindre du setter det vesentlig kaldere enn kjøleskapstemperatur over lang tid. Du cold crasher jo ølet på flasker/fat i kjøleskapstemperatur når du setter det kaldt senere, og får dermed den samme klaringseffekten der. Men det gjør, som RETBergen er inne på, at du får mindre gjær med i flasker/fat.

Angående klaringsmidler, finnes det forskjellige typer som brukes på forskjellige steder i prosessen. Noen under kok for å felle ut proteiner, noen under gjæring for å spalte proteiner som gir chill haze og noen som tilsettes etter gjæring enten i karet eller i fatet for å felle ut gjær. Særlig gjær i suspensjon vil påvirke smaken, men dette vil falle til bunns etter lang nok tid i lave temperaturer. For mye proteiner vil kunne påvirke skumfastheten. Høyt nivå av proteiner skal i følge enkelte kilder også påvirke smaken, men der er jeg noe usikker.

Farge dreier seg mye om typeriktighet, men det er jo også slik at det aller meste som påvirker fargen også påvirker smaken, så de går jo noe hånd i hånd.

Jeg coldcrasher når jeg tørrhumler, gjør det for og slippe mye humlegrums med i flaskene som vistnok kan gi noe gress smak.
Er det uten tørrhumle dropper jeg det og får krystallklart øl for det

Tilbake
Topp