En godt humlet bayer med hvete

Vurderer å brygge en bayer (munich dunkel), men sprite den litt opp med hvete og smaks- og aromahumle.

Omtrent oppskrift:
70 % lys DME
15 % hvete DME
8 % Crystalmalt
7 % Caramunich malt

OG: 1054

Hallertau bitterhumle
??? Smaks og aromahumle
ca 30 IBU

Saflager tørrgjær i riktig mengde. Gjæres på 11 grader.

Noen som har noen meninger eller innvendinger? Jeg trenger tips til hvilken humlesmak som ville ha matchet godt her. Ser for meg at amerikansk humle kan bli litt rart. Eller kanskje smaken blir rar uansett?

Personlig syns jeg det er litt vanskelig å sette fingeren på hvetemalt smaken.
Jeg forbinner det først og fremst med munnfølelse.
Den blir litt mykere og fyldiger pluss at det gir kraftigere skum som kan holde seg bedre.
Med 15 prosent vil du helt sikkert merke forskjell, men om smaken endrer seg nevneverdig vet jeg ikke.

Du bør nok få tak i ekstrakt av münchenermalt istedenfor lys DME. Litt caramunich gir ikke bayer.

Strengt talt skal det ikke være hvete i en Munich Dunkel. Bruk av crystalmalt og caramunich er også noe omstridt i munich dunkel, da disse kan gi en type rest-sødme som ikke er karakteristisk for ølstilen. Mange bruker 50/50 Pilsner og Munich + en dash Caramunich, men dette sies å lage et søtt øl som minner mer om Bock i forhold til Munich Dunkel. Etter hva jeg har lest er det vanligst å bruke munich-malt (Jamil anbefaler ca. 25 EBC Munich malt), og en dash Carafa Special II for farge. En god bayer skal være "malty", men ikke søt!
Enkelte anbefaler også å sløyfe aromahumle på bayerøl, trolig pga. at det er malten som står i fokus.

Dette er dermed et litt vanskelig øl å lage fra ekstrakt, med mindre du finner Munich-type ekstrakt.

Heldigvis er du hjemmebrygger og kan gjøre akkurat hva du vil! :)

Peter T skrev:
Her var vel også litt av poenget, en hjemmebrygget variant med hvete og mer humle? :yes:

Indeed, it's a free country. Men ingenting kan måle seg med en god hjemmebrygget bayer som er "true to style"! Give it a try! :)

(PS: Nå ble jeg tørst; Må ned i kjelleren og se om jeg finner en bayer!)

Hvis vi snakker ekstrakt her:
Det finnes en ekstrakt som heter Munchener Dunkel. Den inneholder Munich malt, caramunich og pilsner malt. Med Hallertau humle er man vel i nærheten av en Munchener Dunkel (Bayer)?

Ketil skrev:
Hvis vi snakker ekstrakt her:
Det finnes en ekstrakt som heter münchener Dunkel. Den inneholder Munich malt, caramunich og pilsner malt. Med Hallertau humle er man vel i nærheten av en münchener Dunkel (Bayer)?

Ja, Hallertauer Mittelfruh, Hallertauer hersbrucker, eller annen nobel humle er god. I min Munich dunkel bruker jeg Magnum som bitterhumle og Tettnanger som smakshumle. Prøver å ligge på ca. 24 IBU

Tilbake
Topp