En gang til

Hei, jeg postet denne i går men fikk ingen svar....så jeg poster den rett og slett på nytt i dag i håp om at noen kan svare meg.
Lurer litt på en sak.
Har kommet så langt min bryggekarriære at jeg har 5 øl på baken,
American Pale Ale
Hvete/Pale Ale Hybrid
Imperial Brown Ale
Weihenstephaner kopi
Kolsch
Alle disse har vært gode og drikkelige, men der er en ting jeg stusser litt på.
Synes at der er en litt tung ettersmak på alle som en, litt sånn "te" smak.
Noen har mindre "te" smak enn andre, men alikavel synes jeg den er til stedet i alle.
Hva kommer dette av? Er det maltekstrakten? Har det noe med gjæringen og gjøre?

Mvh Pål

Har du brukt knust malt som har vært i kontakt med vann på over 78 grader? Slikt kan nemlig medføre astringens, som er en smak som også kjennetegner te i noen tilfeller.

Kanskje du i detalj kan beskrive hvordan du har lagt det ølet? Muligens gir det oss en pekepinn.

Kokt 25L vann og hatt litt special malt som en tepose rundt 70grader, tilsatt 4,5 kg maltekstrakt.
Tilsatt humle.
Kjølt ned og tilsatt gjær(london ale), mye risting før den ble satt ved 17grader.
Når gjeringsprossesen var i gang tilsatte jeg 500g honning og 0,5L appelsinsaft(som var pastaurisert)
Stått 3 uker på ca 17 grader.Siste dagene sto de ved litt varmere temp, opp til 20 grader.
Flasket med ca 5g sukker per flaske.
Stått på flaske i mellom 15-18 grader i 2-3 uker.

Hva slags og hvor mye gjær har du brukt? Gjæringstemperaturene du oppgir, er det romtemperaturen eller temperaturen i selve ølet?

Ja men som jeg innledet med, så har jeg laget mere enn en batch, og det er bare en av batchene som har appelsin i seg.
Brukte Wyeasy 1318 London Ale 3 og i følge MrMalty så var 3 slike "smack-packs" nok.
I følge wyeast så var temperaturer mellom 18-23 grader optimalt, så jeg hadde mellom 17-20 grader der gjæringen foregikk.

Håper dette kan hjelpe dere i å hjelpe meg :D

Mvh Pål

Nei, det burde være bra, det. Med 20 grader i rommet får ølet fort litt høyere temperatur, men antakelig ikke så langt over de 23. Hvilken humle har du brukt, til hvilke tider, og hvor fersk var den? Ja, og hvilken ekstrakt? Siden du sier «tung» ettersmak bruker du kanskje sukker i teen (ellers er jo ikke te noe særlig), og isåfall kan det kanskje være en ekstrakt som gjærer dårlig ut. Moss er visst ikke helt god.

Bruker muntons, fra Petit.
Brukte fuggles og East kent goldings.
Drikker ikke særli med te :p
Men det er liksom ettersmaken som har en slik en te-karakteristikk, om noen skjønner hva jeg mener...

Tilbake
Topp