Ekstraktbrygg problemer!

Det blir nok bra skal du se, mesteparten av gjæra vil nok legge seg i bunnen av flaska. Jeg borti noen flasker der det flyter gjær/trub i toppen av flaska, ikke spessielt apetittlig, men smaken var ikke noe å utsette på.

Du får prøvesmake etter påska :skaal:.

God Påske  :ilike:

Det ser ut som gjær. Om du stikker forsiktig om, vil det meste flyte på toppen under omstikkingen, slik at du slipper å få det med.

jeg fikk det samme på et tidligere ekstraktbrygg (lager). Tenkte at hvis jeg vispet/knuste flakene ville de synke, det stemte dessverre bare delvis, så jeg endte opp med flytende biter overalt i ølet, selv etter flere dager, virker som det først sank men løsnet fra bunn igjen og ble flytende rundt. Så fisket jeg det opp med tesil som best jeg kunne, og før flasketapping tappet jeg ølet opp i ny bøtte gjennom en tesil som samlet opp restene - og ølet ble helt fri for disse gjærbitene. Neste gang tenker jeg å fiske opp flakene med en sil et par dager før om-/flasketapping.

Da har jeg fått smakt på øl´et. Ølet har stått i romtemperatur, satt noen få i kjøleskapet resten skal i kjelleren for lagring.

Synes den var for søt med en ettersmak av humle. Humlen ble ikke så halvgæærn som jeg fryktet ved starten.
Vil søtsmaken minke ved lagring?
Er det slik at Ale laget med lys ekstrakt skal være søt?
Må jeg begynne med lager om jeg ikke ønsker den kraftige søt smaken?

Noen som har en fin oppskrift på Ale som ikke smaker så søtt? Kan kun brygge Ale siden jeg ikke har mulighet for de lave temperaturene Lager krever.

Altså, du har gått fra OG 1040 til FG 1008 som slettes ikke er så verst, bra faktisk. Men hvis du synes det er for søt så kan du prøve deg med kun light ekstrakt og farge ølet selv om du skulle ønske. Amber-ekstrakten til Muntons er trolig sammensatt av ulike malttyper, bl a noen typer som gir mer uforgjærbar sukker. En annen ting er nok at man ikke bør sammenligne en slik ale med pils, for ale i seg selv er for det meste litt søtere enn pils fordi alegjær ikke er fullt så flink til å omdanne så mange sukkertyper til alkohol enn lagergjær. Evt så kan du prøve å balansere sødme med mer bitterhumle. Sjekk evt om du kan finne en gjærtype som har en bedre 'attenuation' (evne til å gjære ut ølet)-

Kan du beskrive søtsmaken litt nærmere? Søtt som i sukker, karamell, smør-eller flørtekaramell, sjokolade? Kanskje enklere å få en ide om hva som kanskje bør forandres da.

Ellers er typiske amerikanske pale ales og india pale ales relativt enkle å lage på lys ekstrakt, Disse skal i alle fall ikke ha den helt store sødmen om de er godt brygget.

Smaker på ølet nå, stått et døgn i kjøleskap. Smakte mye bedre!
Søtsmaken er som karamell, søt-malt smak. Men stabiliserte seg mer ved nedkjøling.
Takk for de gode svarene :)

Tilbake
Topp