Ekstraktbrygg - Bulldog dobbel IPA

Hei,

Satt en Bulldog dobbel IPA for 2 uker siden. Det står på pakka at den bør havne på rundt 1010-1014.
Den jeg satte hadde en SG på 1066 og holder på fortsatt; Bobler ca 1 gang i minuttet i gjærlåsen.
Nå ligger SG på 1007. Bør jeg da flaske nå eller vente helt til det slutter helt å boble? Det er jo ikke rare aktiviteten lengre, men forstår ikke helt at det fortsatt holder på å gjære.

Hva gjør jeg?

Javel?
Jeg trodde man skulle vente til at det hadde sluttet helt å ploppe pga faren for flaskespreng?
Hva har det å si om at den står 1 uke til f.eks og går ned til 1005 SG. Blir det forskjell i smak? Vil det gjøre karbonering vanskligere (med sukker)?
Og ja, jeg er nybegynner :D
Takk for svar :)

Javel?
Jeg trodde man skulle vente til at det hadde sluttet helt å ploppe pga faren for flaskespreng?
Nei. Mål SG. Vent et par dager. Mål igjen. Om lik gravity, flask. --> http://www.glennrlie.net/FAQ#gjaering

Hva har det å si om at den står 1 uke til f.eks og går ned til 1005 SG. Blir det forskjell i smak?
Det spørs om den i det hele tatt vil gå så langt ned, det er nok heller tvilsomt (med mindre du har en infeksjon). Teoretisk vil det bli en tørrere øl som kan merkes på smaken ja.

Vil det gjøre karbonering vanskligere (med sukker)?
Nei.

Ok, den har falt i SG på 2 dager, så da venter jeg litt til.
Har sett du har posta litt ølrelatert på FB Glenn, dere har jo skikkelig opplegg.
Selv er jeg litt i nybegynnergropa :)
Morro med øl!

Hilsen en gammel bekjent ;)

Takk for det Glenn :)

Nå har det seg slik at jeg tappet øllet dagen etter. Da lå SG på 1005 og jeg var ganske sikker på at gjæringen var ferdig.
Nå har brygget stått på flasker i en uke i romtemp. Jeg valgte å åpne en flaske i dag for å smake på godsakene og sjekke at alt sto bra til.
Det gjorde det ikke :p
Halve ølflasken bruset over og jeg sitter igjen med en grumsete øl med mye bunnfall og det kan virke som at noe av humla følger med.
Det er mulig dette var en av flaskene som ble tappet mot slutten av bøtta slik at det kan ha kommet med noe humle etc men kan dette tyde på en såkalt infeksjon? Det er mye bunnfall og et hint av gjærsmak, men ellers god. Etter at halve flasken er forduftet i skum så er også resten av ølet nesten "dødt", lite Co2 :(
Ble plutselig litt redd for at flaskene kan sprenge... Hva gjør jeg?

Takk for svar! :)

Tja.. Brukte du sukkerlake som du blandet med ølet? Eller karboneringsdrops? Eller pipette pr flaske med sukkerlake?
Dersom du blandet sukkerlake i ølet kan det hende du ikke har fått blandet godt nok, og at enkelte flasker blir mer karbonert enn andre. Infeksjon er også en mulighet.

For å være på den sikre siden kan du jo sette flaskene i en slags plastboks i tilfelle de bestemmer seg for å fyre av ;) Ellers er det kun tre ting å gjøre:
1. Bli paranoid og åpne og helle ut alt
2. Ta sjansen og håpe at dette går bra
3. Lette på trykket og korke på nytt (er det infeksjon vil nok trykket fortsette å bygge seg opp uansett, inntil det ikke er mer sukker igjen)

Ville testet noen flere flasker før jeg hadde gjort noe, kan som sagt hende du har en litt ujevn karbonering.

Takk for svar Glenn.

Testet nå en flaske som var tappet tidligere og den var mye bedre.
Jeg blandet ut sukker i vann og rørte forsiktig ut i bøtta før flasking, så det stemmer nok at det ikke har blitt blandet godt nok ut.
Jeg valgte også å ikke overføre ølet fra gjæringsbøtta til ny bøtte før flasking, noe jeg burde ha gjort.

Da ser det ut som at noe av brygget er reddet, puh! :)

Det er godt! :)

Det kan være lurt å ha halve sukkerlaken i et nytt gjæringskar, så overføre halve ølet, deretter tilsette resten av sukkerlaken og så resten av ølet. Litt forsiktig røring til slutt så burde alt blande seg godt nok. Gikk for øvrig på samme blemma som du opplever på en av de første batchene vi lagde :)

Tilbake
Topp