ekstrakt brygging stout

hei eg er ny her på forumet og satt min første øl sats for 12 dager siden eg fekk alle ingrediensene hos rune på maltbua.no det var 2 bokser muntons extrakt og endel ekstra malt og humle som han satt sammen til meg.
eg har gjort alt etter hans oppskrift og fekk en mørk vørter med OG er det vell det heter :) på 1060.
det er sluttet og ploppe i for noen ca 4 dager siden og vekta har ramlet ned til 1020.
er ikkje 1020 litt høgt for og sette den til klaring? rune på maltubua er ikkje så lett og få kontakt med om dagen så eg må spøre her hvordan eg går videre :)
vil vekta gå ned selv om gjæringa tilsynelatende har slutte og gå?
hva bør eg gjøre nå eg vil ha den så klar som mullig da eg skal ha den på cornelius fat og ikkje på flasker.

Tja, det kan godt være at dette er ferdig. Hvis du har hatt mye spesialmalt så vil ikke denne inneholde noe gjærbart sukker og da blir FG litt høyere. Hvor lenge har den stått til gjæring? Ca to uker er standarden her i gården og da er de alltid ferdige :) Hvis du vil spare tid og prosesser så er det nok en god ide å ikke stikke om ølet. Det klarner også litt på fatet.

Lykke til :)

1060 til 1020 er ikke så halvgærnt. La det stå i to uker før du stikker om til flasker. FG vil nok ikke endre seg særlig, men gjæren får ryddet opp etter seg og ølet blir bedre.

den har stått i 12 dager men gjæringa var vel over etter 8-9. var ein god joker pose med spesialmalt i med, varmet den opp til 75 grader og tok den ut.
hvor my alcohol blir det i den med dei vektene der?

Tilbake
Topp