Einebær i øl

Hei!

Eg har lyst til å brygge eit brygg som har litt skogs preg og lurer på om det er noken som har erfaring med bruk av einebær som krydder?
Har rota litt rundt i forumet, men blei ikkje heilt klok på mengde og tilsetningsmåte.
Dette er oppskrifta så langt.

5,8 kg pale ale malt
0,5 kg munchener 1 malt
0,4 kg lys crystal malt
20 g  carafa 1
50g saaz 4% 60 min  (20 IBU)
20g saaz 4% 1-0 min
? g einebær ? min

25L. OG: 60 (OG er utrekna etter mitt oppsett med 80% utbytte)
Mesketemp: 68-67 C. (70 min)

Eg ønsker at einebæret skal prege både smak og aroma, kor mykje er passe og når i kokeprosessen skal det kokast?
Eller skal det kansje gjørast på same måte som tørrhumling.
Er ikkje sikker på om eg skal over eller undergjære brygget. kom gjerne med synspunkter på det også.

Takk på førehand!

Jeg slutter meg til ditt spørsmål, og håper vi får svar. Jeg har nettopp forsøkt med 200 g til 150 l øl, men det ga ikke utslag på smaken. Det ble tilsatt i kokekjelen ca. 15 min før slutt. Vørteren var sterk (OG=1.080) og hadde ellers mye smakfull malt.

Her på sunnmøre er det tradisjon og bruke einer i øl, det blir kokt inn i skyllevannet og einer blir og brukt som sil. Det er einerbusker, helst med bær som blir brukt.
Smaken/aromaen synest jeg ikke kommer fram før ølet blir "skoldet" dvs, du varmer opp en panne til den er rykendes varm, slår ølet oppi og tømmer det tilbake i en mugge med en gang.

Nettbutikkene og litteraturen er tilbakeholdne med å rettlede hjemmebryggerne i dette emne. Men at det ikke er mye kunnskaper om det blandt de mange kompetente her på forumet nekter jeg å tro. De må røykes ut !

Vi har prøvd oss med rundt 375 gram (selvplukket) einebær i 22 liter øl (250 i kok, 125 i gjæringsdunk), sammen med hjemmerøkt malt og eikespon i gjæringsdunken. Tro meg når jeg sier at dette ble overkill på alle tenkelige punkter og einebærene kjennes, uhm, relativt godt på smaken. Ølen ble riktignok god (fantastisk med spekemat!), men jeg vil anbefale noe mindre einebær enn dette :)

Brunbjørn skrev:
Jeg har nettopp forsøkt med 200 g til 150 l øl, men det ga ikke utslag på smaken. Det ble tilsatt i kokekjelen ca. 15 min før slutt.

Jøss - vi har flere ganger brukt 75-100 gram einerbær til ca 240 liter øl (til dels sammen med andre urter), siste 15 min. av kokinga her også, og det ga da vitterlig utslag på smaken, selv om einerbærene langt fra dominerte. Utrolig at du ikke skulle kjenne litt einerbærsmak av ditt øl. Husket du å knuse einerbærene før du hadde dem oppi?

Arne M skrev:
Vi har prøvd oss med rundt 375 gram (selvplukket) einebær i 22 liter øl (250 i kok, 125 i gjæringsdunk), sammen med hjemmerøkt malt og eikespon i gjæringsdunken. Tro meg når jeg sier at dette ble overkill på alle tenkelige punkter

Jeg TROR deg!  ;D

Da begynner vi å få kjøtt på beinet: Knuse bærene, koke 15 min., 0,5 g pr. liter. Med dette som utgangspkt. går det an å prøve seg fram videre. Jeg har gjort den feilen å ikke knuse, derfor ingen smak. Men jeg tror nok at noen sitter med mer kunnskap, som vi gjerne skulle hatt tak i.

Siden du gjerne vil ha en markant smak av einerbærene, men ikke "overkill", tror jeg du trygt kan bruke 1 gram knuste einerbær pr. liter øl.

Tradisjonsbryggernes bruk av "einerlåg" (kokt på hele einerkvister) stiller liksom i en annen divisjon.

Har noken erfaring med tørka einebær kjøpt i butikken? bor i bergen setrum og er ikkje heilt sikker på hvilken gate det vokser einer i ;D.
Eller burde eg plukke ferske bær når eg er innom heimstaden i hardanger?

Har bare brukt kjøpte (blå) einerbær, er for lat og utålmodig til å plukke større mengder selv (selv om jeg nok kunnet funnet en del ved hytta). Det pussige med eineren er at du kan finne både grønne (umodne, 1-årige) og blå (2-årige) bær på samme busk.  Tror nok de grønne bærene er mindre attraktive å bruke.

Torvald skrev:
Har noken erfaring med tørka einebær kjøpt i butikken? bor i bergen setrum og er ikkje heilt sikker på hvilken gate det vokser einer i ;D.

En tur opp på et av byfjellene vil nok gi deg muligheten til å plukke einebær! Om du ikke vil gå, er det bare å ta Fløibanen. :)

Gahr skrev:
Torvald skrev:

En tur opp på et av byfjellene vil nok gi deg muligheten til å plukke einebær! Om du ikke vil gå, er det bare å ta Fløibanen. :)

Tolker det som at eg altså bør plukke ferske bær. Då blir det bærtur på meg. Fløibanen har eg aldri tatt, og no har eg en skikkelig grunn til å ta den: ØL! :)

Jeg har brygga med einer låg, det luktet meget godt når jeg kokte den, men smaken ble borte i ølet. bare de som kjenner til slikt øl vil kunne ane et hint av at einer har vert brukt. neste gang jeg brygger med einer låg skal jeg prøve med litt einer flis eller fersk einer kvist med bær når jeg tørr humler. Jeg mener også at en ikke nødvendigvis ønsker einerbær smak på ølet, men et preg av einer ved kan være godt. Bæra har en helt annen smak en veden og bør nok brukes forsiktig. Einer veden bør desuten være lagret et par år og all bark må fjernes( ikke sundt å ha i ølet vistnok). spør en lokal tre dreier etter lit einer virke, du trenger ikke så mye vis du skal tørr humle med den.

Vær oppmerksom på at det er de svarte/blåsvarte bærene man skal bruke. Einer er en toårig plante, og første året er bærene grønne. Da smaker de terpentin.

Jeg "mesket" einerskuddene i 3 timer på 70 grader og fikk 15 liter einerlåg. Silte av, kokte opp og kjølte ned. Kokte opp 5l vann og hadde i 2500g lys DME, kokte 15min, kjølte ned og helte over i lågen. Totalt 21l i gjæringskaret. En pakke Safale US05. OG 1050. Fantastisk einersmak og aroma, tørr men rund, en absolutt høydare til Pinnekjøtt og Ribbe.

Tilbake
Topp