Eikechips

Noen som har erfaring med eikechips?

Gir dette mye smak, blir det som i en bourbon whisky at en får for mye smak av eik / vanilje

Vurderer på å legge eikeckipsen på et glass med 1dl whisky eller brun rom, blir sikker en av hver.
er det noen som har erfaring?

Heisann

Har prøvd både eikechips og eiketerninger (holder på med det nå)

Eikechipsen bør ha ganske kort kontakttid og fører, i mine øyne, til en noe tam eikesmak. Du kan godt marinere disse i whisky og ha gjerne whiskeyen med i brygget. Kan godt trekke eika i 2 uker i whiskey.

Vi du ha en mer balansert eikesmak vil jeg anbefale eiketerninger. Disse kan man ha i øllet i opptil 6 mnd og få en rundere, kraftigere eikesmak. Fås blant annet hos MoreBeer.

Du får smake til underveis, men eikechipsene har stor kontaktflate. Mener å huske at brygget ikke bør ligge på chips i mer enn tre uker, da det kan trekke ut usmak.

Jeg rusker litt opp i denne gamle tråden. Hvor mye eikechips er det greit å bruke uten at smaken overtar ølen?

Eg har brukt eike flis spon, som er til røyking på grill. Oppmalte fat fra Mac myra. Stortsett så er ølet bedre uten eike lagring. Hartestet på ca 5 brygg med og uten. Er vel kun en som ble like god med eik som uten. 

Tilbake
Topp