Egil B's RIMS-bryggeri

Da er meskekaret mitt bygd om til RIMS.
Varme-elementet er på 1600 W og kommer fra en gammel Moccamaster.
Temperaturstyringa fikk jeg fra en bryggerkompis.
Pumpa er ei IWAKI-pumpe med magnetimpeller.
Det er en kuleventil etter pumpa for å styre gjennomstrømminga.
Testa systemet med vann, og det ser ut til å virke som det skal.
Da er det bare å få tid til å brygge.
 

Vedlegg

  • IMG_0163.jpg
    IMG_0163.jpg
    2,2 MB · Sett: 1.195
  • IMG_0161.jpg
    IMG_0161.jpg
    2,2 MB · Sett: 1.164
  • IMG_0162.jpg
    IMG_0162.jpg
    1,9 MB · Sett: 1.175
Husker du tipset meg om Moccamaster.....liker VELDIG konseptet med å tilføre varme fra utsiden av rørsystemet.
Jeg har kjøpt ett tilsvarende element for oppvaskemaskin.
Når du får sikret tilkoblingene av 230V tror jeg dette kan bli ett meget velfungerende og sikkert system....

Vi krever oppdateringer når du får testet ytterligere !!!!!
 
Denne tråden tente skrotnisseingeniøren i meg også  :amen:

Har nå klart å gråte til meg den gamle moccamasteren fra jobben, den skal slaktes i kveld. PID & SSR er på vei fra solens rike, bør være hos meg om en uke eller tre.
Bruker også en Iwaki MD-10 for resirkulering.

I mellomtiden kunne jeg veldig gjerne tenke meg litt mer informasjon om kobling og testing av moccamasterelementet, som diametre på rør og hvilke overganger du brukte.  :skitbra:
 
Elementet i Moccamasteren er 35 mm.
Jeg har brukt
- to skjøtehylser på 35 mm.
- to overganger 35 - 18 mm.
- to overganger 18 - 12 mm.

Mykloddet med en "brylkrem-brenner" eller var det "creem brule-brenner" det het.
Blikkplata bak er en bayerboks fra Mack.
Hadde liggende noen krus-ringer som jeg tredde på ledningene
i tilfelle det ble varmt rundt elementet. Hvilket det ikke ble.
Neste steg blir å lage et skap foran elementet
sånn at ingen kan stikke fingrene borti kontaktene.
Det må selvfølgelig være noe med glassdør.
Egil B.
 
[url"=http://www.linnslandsted.no/index.php?nr=90&case=4&id=92&idkategori=127&kat_name=Lys%20og%20lykt&prod_name=Sink%20lykt&startrow="]denne[/url] uten ""
Så får du denne.
 
Nå har jeg strippet ned og slaktet den gamle moccamasteren fra jobb. Mange godbiter der!

Fine brytere, de skal få styre hver sin pumpe etterhvert. Varmeelementet under kanna skal enten få varme opp bunnen av mesketanken, eller en magnetrører. Også flottørbryteren ser jeg for meg at jeg kan bruke, iallefall hvis jeg en gang melder overgang til flysparging. 

En ting jeg lurer på mens jeg venter på PIDen. Hvorfor rensket du ut overgangene til varmeelementet?
Det står et bøyd 10mm kobberrør i inn-enden og en fix ferdig silikonpakning med ID 14mm i ut-enden. Jeg tenker å koble overganger/slanger rett på, uten reduksjonsnipler. (koster jo 300 bols pr stk for 35/18mm) Mulig jeg også bruker akryl-røret (ut) for å se gjennomstrømming.


Nederste bildet er varmeelementet under kannen. Noen som vet hvor mange av de 1520 wattene som går med der? Full guffe på elementet = koble spenning på begge ledere på den ene siden (lilla/svart)?
 

Vedlegg

  • P1040777.JPG
    181,3 KB · Sett: 805
  • P1040778.JPG
    249,1 KB · Sett: 786
  • P1040776.JPG
    P1040776.JPG
    103,8 KB · Sett: 779
Grunnen til at jeg rensket bort alt som var av overganger var
at jeg ikke ville ha en vannlås hvor det blir stående væske når anlegget ikke er i bruk.
Slik jeg har gjort det så renner alt vannet ut og det står tørt når det ikke er i bruk.
Tanken min var at når det er tørt så er det mindre fare både for korrosjon og og bakterievekst.

Jeg testet bryggeriet på lørdagen. Jeg brygger ute under verandaen.
Det var minusgrader i lufta, så varmetapet i rørene var større enn tilført energi fra elementet.
Derfor måtte jeg improvisere og isolere med noen tøyfiller. Da fungerte det godt.
Etterhvert skal jeg legge på rørisolasjon og bygge et lite skap rundt elementet.
I tillegg må jeg ha meg en skyllemanifold.

Hvis noen er i tvil om hva de skal kjøpe til kjerringa til jul, så anbefaler jeg en ny Moccamaster.  :yes:

Egil B.
 
The Force is strong with this one!  :amen:

Planlegger en pilot en av de nærmeste dagene, spent på tilført effekt pr liter/minutt. 
 
Tilbake
Topp