Huub skrev:Takk, men ikke min patent ;D
www.hobbybrouwen.nl søk på hopfilter
folk bruker vanlig kobber manifold men med filterpose rund, eller rvs utsida fra varmtvannslange, eller rvs netting fra en vanlig melsikt ogsåvidere.
poenget er å heve ut vørteren mens humleblomst sørger ogå for filtreringen av proteiner. Dette kan gjøres før nedkjølingen. Da får du lett desinfisert denne humlehevertfilter :brygging:
Beant skrev:Vi bruker BH-vaskeposer som er kjøpt lokalt og er ganske store. Disse blir rimelig fulle ved over 100 gram.
Lars skrev:Beant skrev:Vi bruker BH-vaskeposer som er kjøpt lokalt og er ganske store. Disse blir rimelig fulle ved over 100 gram.
Er det behov for ekstra store bh-poser på Rognan, eller er 100g stort der oppe? ;D
Gahr skrev:Huub skrev:Takk, men ikke min patent ;D
www.hobbybrouwen.nl søk på hopfilter
folk bruker vanlig kobber manifold men med filterpose rund, eller rvs utsida fra varmtvannslange, eller rvs netting fra en vanlig melsikt ogsåvidere.
poenget er å heve ut vørteren mens humleblomst sørger ogå for filtreringen av proteiner. Dette kan gjøres før nedkjølingen. Da får du lett desinfisert denne humlehevertfilter :brygging:
Det er akkurat slik mitt system fungerer. Jeg har en liten rørstumb med en kappe laget av en metallplate rundt. Denne platen er perforert så vørteren slipper gjennom, mens humlen filtrere ut trub. Det renner imidlertid litt sent, så jeg skulle ha hatt noe som gav en litt større overflate til selve silen.
roba skrev:Ved bruk av humlepose. Skviset dere posen godt for å få ut mest mulig væske? Er det i såfall noe redskap som egner seg for dette?
Huub skrev:Nå har jeg laget noe med eget patent ;Utsida fra fleksibel vannrør fungerer meget godt hvis jeg skal stole på erfaring av mange dyktige hjemmebryggere. Skal prøve selv neste mandag.