duvel

Hei  :)

Sitter på kjøkkenet å smaker på noen pils som jeg kjøpte
på polet i dag. Er ikke selv forsynt enda er for fersk i gamet. Jeg åpnet nettopp en liten
flaske fra belgia. DUVEL Belgian golden ale, det er noe av det best jeg har smakt av ale og lys pilsner
til nå  :amen: , 8,5% men frisk som bare det. Noen som har andre anbefalinger fra dette land og bryggeri.Har hesjeøl
fra haandbryggeriet, en annen fra beligia som heter Sara en Buckwheatbeer og en IPA fra Proper job.

Har folk anbefalinger er det bare å komme me de åpen for det meste :skitbra:

Her en en liste over belgiske øl. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_bieren
Jeg har prøvd å brygge en Duvelaktig øl selv og det var rimmelig vellykket. Jeg kan anbefale å kjøpe en Corsendonk Agnus  :skitbra: til din neste poltur. Ellers alle øl med ekte-Trapistenbier-logo er verdt å prøve. Det finnes 7 klostere (1 i Nederland) hvor trappistenmonker brygger øl. Ellers er det bare å sette i gang og jobbe gjennom monopolliste  ;)

Shea-Arne skrev:
arne skrev:
Hei  :)

Sitter på kjøkkenet å smaker på noen pils som jeg kjøpte
på polet i dag.:

Ser ut som du smakte på ales du kjøpte på polet  :)

Tror at Arne bare spøker ;) I hjemmelandet mitt er det folk som sier ´pilske´ til alt som har kulsyre og mer enn 5% alk.

Hva kan man si, annet enn velkommen til den Belgiske øl-verdenen!

Duvel satte i sin standarden for en helt egen sjanger av øl, devilish beers, ifølge salige Michael Jackson (NB, ikke popartisten...). Andre i samme sjanger - Satan gold, Delerium Tremens, Cuvee de Trolls. Festlige navn, sant ja :laugh: Og skummelt lettdrikkelig.
Og du må selvfølgelig innom trappistene, som Huub nevner. Prøv f.eks. Orval og Rochefort 8, ny-ydelig. Westvleteren kan man nok ikke vente å få tak i i Norge, dessverre.
Og prøv noen syrlige, f.eks. Rodenbach, fin aperitif. Det samme med ekte Kriek, basert på Lambic. Friskt!

Tilbake
Topp