Duger dette bremserøret til kjølespiral?

Vil sikkert fungere bra dersom du finner en måte å koble hageslange på ut/inngang. Du får jo ganske stor overflate på en lang kveil med tynne rør.

Hadde heller gått for et rør med større diameter og mere tynnvegget. har selv laget en kveil med 15mm rør jeg fikk fra en rørlegger. funker bra det , god flow på en stor kveil gir god kjøling.

Erlendso skrev:
Vil sikkert fungere bra dersom du finner en måte å koble hageslange på ut/inngang. Du får jo ganske stor overflate på en lang kveil med tynne rør.

3/16 er jo tykkelsen vi bruker til øltapping, hvis du har endel meter av dette, så blir det særdeles problematisk å få trykket vannet igjennom uten å ha noe som trykker på.

Det er 15 meter med tykkelse på 12,5 mm, skikkelig råskinn av en kjøler :)

Ref den Lars viser til hos Morebeer.

Dag skrev:
Lars skrev:
Det er riktig, men kjølevannet vil være varmt allerede etter mindre enn 5 meter. Kjøleeffekten vil dermed forsvinne. Bedre da med 2 spiraler a 5 meter.

Veldi vesentli, kjølere blir ellers  bygd med mange korte rør og ikke ett langt.

Lars, hvor mye og hvor lang tid bruker du på kjøling og hvor langt ned i temp kommer du ?

Dag skrev:
Lars skrev:
Det er riktig, men kjølevannet vil være varmt allerede etter mindre enn 5 meter. Kjøleeffekten vil dermed forsvinne. Bedre da med 2 spiraler a 5 meter.

Enig i at det finnes flere måter å utnytte dette enda bedre, og godt mulig 2x5m være lurere. Uansett kan det anbefales lett røring eller resirkulering under kjølingen.

Oddvar Demmo skrev:
Lars, hvor mye og hvor lang tid bruker du på kjøling og hvor langt ned i temp kommer du ?

Tror jeg ligger på ca 20 min. ned til rundt 18 grader. Husker ikke tall på det, men etter 25-30 min hadde temperaturen gått alt for langt, da "noen" glemte å passe tiden.
Har nylig montert termometer på kokekjelen, for å få bedre kontroll på dette.

JEg har laget en hjemmelaget kjøler av 25m kobberrør med 12mm diameter. Sammen med resirkuleringsarm og March Impellerpumpe kjøler vi ned 50 liter fra kok til 20 grader på et kvarter. Ganske fornøyd med det.

Og: Helt i starten er nok kjølevannet varmt etter fem meter, men det vil ikke lenger være tilfellet når vørteren er på 70 grader, vel? Da vil du vel få nytte av de resterende meterne?

Lars skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Tror jeg ligger på ca 20 min. ned til rundt 18 grader. Husker ikke tall på det, men etter 25-30 min hadde temperaturen gått alt for langt, da "noen" glemte å passe tiden.
Har nylig montert termometer på kokekjelen, for å få bedre kontroll på dette.

Med omrøring ja ?.
Til sammenligning greier min 2x5 meter 12 mm. 100 liter ned til 10 grader på 13 min. med 3 grader kjølevann og omrøring.
Tenkte å dele 5 metringene i to men vet ikke om det er grunn til å streve mer.

Martin E skrev:
Tja. Ble jo 1 850 kroner for samme kveil som koster 1 499 på Biltema?

Ikke om du kjøpte varenummer 5000533 så slipper du å flekke av plasten.. For dere har vel tatt av den?

Takk for tilbakemeldinger! Jeg kjøpte et 5m 8mm rør i stedet. Ved hjelp av en liten bit Ø10/13mm plastslange som pakning var det bare å putte dette røret rett i en 1/2" hageslange. Det ble ikke helt tett med en slangeklemme, så da er det vel bare å bruke 2 eller 3?

Rune

Tilbake
Topp