Duchy select Ale - Oppskrifter på Ale hvor rugmalt inngår

Har nå investert alt for mye i Duchy Select Ale, og har kunne tenkt meg på å prøve noe lignende selv. Ser at de benytter blant annet rugmalt i dette ølet, noe som gir en alldeles fantastisk smak i mine øyne (min gane?). Har lest litt om bruken av rugmalt, og Papazian advarer mot å benytte for mye - det kan bli Ryvita i stedet for øl... Noen som har forsøkt seg på ale hvor rugmalt inngår?

Har ikke forsøkt ennå, men vi har kjøpt inn en del rugmalt, som venter på å bli brukt! Har smakt en del kjøpeøl hvor rugmalt inngår, og de har smakt bra - men HVORDAN de lukter og smaker avhenger naturligvis av den kombinasjonen rugmalten inngår i ("style", altså). Mitt inntrykk er likevel at rugmalten kan gi maltblandingen et push i retning av noe som minner om "røde bær / mørke frukter" - enten det nå er hefeweizen, lagerøl eller engelsk ale grunnoppskriften dreier seg om.

Jeg har en del rugmalt og prøvde meg på et tysk "Roggenbier" (fra Brewing Classic Styles). Det ble mye likt et mørkt hveteøl, men skal jeg kalle det interessant?. God på smak i små mengeder, men krydret og ikke det jeg kaller "med mersmak". Det holdt med et lite glass. Jeg brukte ca 50% rug.
Jeg prøvde også med litt rug (8%) i et juleøl (undergjæret),  men der kom rugen helt vekk. Men det kan også være pga tilsetning av krydder.
Rug skal bortsett fra å lage en krydret smak også hjelpe med skumfasthet (som hvetemalt).

janh

Gammel tråd, men er det andre som har erfart at et stort innslag av rug (opp til 50%) ikke er det helt store smaksmessig? Har selv vurdert å lage en roggenbier, men kanskje heller safe med en weissbier? Og hvordan er det å meske 50% rug i mesketank type kjøleboks?

Tilbake
Topp