Det skummer som bare f......

SveinB

Norbrygg-medlem
Juleølet 2017, brygget på Nøgne Ø 2012-oppskrift, er vanskelig å skjenke. Ølet gikk garantert ut på dunken, med en OG på1.078, FG på 1.022 (dobbelmesket). Gjæret med US Safale 05. Karbonering på flaske med 6 gram sukker pr liter øl.
Smaken er utmerket, men hver eneste flaskeåpning resulterer i fontene. Skikkelig irriterende, og mye øl (les skum) ender i vasken. Kan noen gi meg et tips om hva som kan ha gått galt her?

Ufullstendig utgjæring antagelig. Flasket for tidlig og det har da gjæret de siste poengene på flaske. Om det har stått i 14 dager er det naturlig og se på om du har brukt nok og frisk gjær og om du har fått nok oksygen inn i vørteren. Og om temperatur har vært stabil og høy nok under gjæringen.

Jeg vet MANGE (les: alle) kommer til å rope infeksjon, men det er usannsynlig.

Det du kan gjøre er å ta en flaskeåpner og bikke litt på korkene på flaskene. Det funker for å justere karboneringsnivå.

Merkelig det der med Nøgne Ø God Jul
Hvorfor er det så mange som får problemer med akkurat den
Skulle nesten tro det var noe med malten, peated malt eller no sånt
for du brukte jo US-05 som bør være ganske safe

Ufullstendig utgjæring antagelig. Flasket for tidlig og det har da gjæret de siste poengene på flaske. Om det har stått i 14 dager er det naturlig og se på om du har brukt nok og frisk gjær og om du har fått nok oksygen inn i vørteren. Og om temperatur har vært stabil og høy nok under gjæringen.

Jeg vet MANGE (les: alle) kommer til å rope infeksjon, men det er usannsynlig.

Det du kan gjøre er å ta en flaskeåpner og bikke litt på korkene på flaskene. Det funker for å justere karboneringsnivå.
For lite gjær - hadde det hjulpet om jeg hadde brukt 2 poser gjær i stedet for 1.

For lite gjær - hadde det hjulpet om jeg hadde brukt 2 poser gjær i stedet for 1.
Du burde kanskje brukt tre. Kommer an på hvor mange liter du hadde til gjæring. Rehydrerte du gjæra?

Prøv og rist ut kullsyra så tar du en ny FG prøve nå. Så får du en pekepinn.

Du burde kanskje brukt tre. Kommer an på hvor mange liter du hadde til gjæring. Rehydrerte du gjæra?

Prøv og rist ut kullsyra så tar du en ny FG prøve nå. Så får du en pekepinn.
God ide, det skal jeg gjøre. Det later til å være konsensus om at jeg har brukt for lite gjær. Hvordan beregner man hvor mye gjær som behøves i en vørter? Det må jo variere, siden dette er det eneste brygget som har gitt meg dette problemet?

Tilbake
Topp