Det enkle er det beste

Synes alltid at det enkle gir det beste ølet. Og i går brygget jeg dette:

Møllenberger Ale

4000 pale malt
1000 pilsner malt
600 munchener
150 chrystal
150 Vienna cara

5900 malt totalt

Vann 25 liter
Skyllevann 7  liter 78 ºC

Innmesk 52 ºC
30 min 63 ºC
30 min 72 ºC
15 min 78 ºC

10 gram Klar urt, 20 min koking

Total koketid vørter: 80 min

60 gram Herbsbrücker  4 % alfa  pellets  koketid 90 min
25 gram Eastkent Golding 5 % alfa  blomster  koketid 20 min
25 gram Amarillo  4,4 % alfa  pellets  koketid  5 min + avkjøling

OG 1.056

Gjær: Wyaest 1338 Euro Ale
Kommentar til gjær. 9 måneder gammel pakke. Steppa den opp 3 ganger. Kom som et skudd med stormgjæring i dag slik det pleier med fersk gjær.

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring 10 dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring 10 dager ved 20 ºC
Lagring  30 dager ved  4 ºC

Det er et par utfordringer med 20 l Speidel. Det burde ha vært 25 liter kapasitet. Ved 32 liter totalt vannforbruk klarer man akkurat å fylle en en 19 l Cornelius hvis man ”piner ut” restene ved tapping fra Speidelen og gjæringskaret. "Utpining" betyr at man tapper noe grums som man helst ikke vil ha med. Ved koking fordamper det alltid 3 - 4 liter.

Det andre er at meskepumpa går mellom temp.stegene. Det vil si at den mesker under temp.økningen fra 52 – 63 ºC, så mesker den innprogrammert tid på 63 ºC og mesker så under temp.økningen fra 63 – 72 ºC, og så videre.
Derfor vet man ikke helt hvilke tider man har mesket i hvilke temparaturer for temp.økningene tar tid. Tok tiden i går. Innprogrammert mesketid er altså 1 t 15 min, men hele meskingen tok godt og vel 2 timer inkl tiden for temp.økningen mellom stegene. altså nesten 1 time lenger mesketid enn planlagt. Så blir utfordringen å "fordele" denne timen i Speidels innprogrammert meskeskjema for å få riktige mesktetider.

Med enkelt, mener man ikke da færre typer malt, færre typer humle, et meskesteg ogsåvidere? :)

Jeg får ofte mer øl enn hva jeg får plass til i et 19L corneliusfat da, kokekjelen til speidelen rommer jo ganske mye, blir kanskje litt svakere, men dog.

Bra. Da er jeg mer avansert enn jeg trodde. Det hjalp på selvtilliten  :ilike:
Ja, Speidelen har sine begrensninger på ølstyrken.
Og mesketider er en smule utfordrende. Skal eksperimentere med reduserte steg-tid for den mesker jo uansett under temp.økningen.
Og så vurderer jeg å bytte til 50 L. Må sjekke med elektriker om han kan skaffe mer strøm. På Speidel 50 L kan du brygge sterkere øl, om så barley wine til å fylle en Corny, - tror jeg,

Jeg brygga en stout som jeg skal tappe nå, fikk der OG 1.072, endte opp med en FG på 1.022, på en 20liter speidel, uten å tukle (ikke dobbeldipping, ekstrakt etc, ok, dvs, 200 gram brunsukker kokte jeg oppi siden jeg hadde en stein i skapet)
Vet ikke hvor mange liter det ble da, er ikke målestreker på gjærkaret, men får sjekke når jeg får det på fat iløpet av dagen.

Magnar V skrev:
Og mesketider er en smule utfordrende. Skal eksperimentere med reduserte steg-tid for den mesker jo uansett under temp.økningen.

Enig, Kunne tenkt meg noe mer info her på andres erfaringer om hvor lang tid tar temperatur økningen, beregner man inn den tide i mesketiden, eller blir det tid som forsvinner fra meskeskjemaet? (beersmith har jo mulighet til å ta med disse tidene i oppsettet om man vil), samme med erfaringer om hva som fungerer etc, synes jeg bommer litt på meskinga, ikke altid det gjærer ut som planlagt..
Skulle vært loggemuligheter og slikt på speidelen så man kunne få litt info tilbake om hvordan ting gikk tidsmessig, men det er nok litt for mye forlangt av tyskerne.

Magnar V skrev:
Brygger en helt enkel Urquel til uka. Lover, - helt iskkert. Legger ut oppskriften. Enkel smak, enkel øl.

Hvis jeg våkner imorgen, så blir det en slags APA/IPA (får se resultatet) med 6kg pilsmalt, og 0.5kg cara, og en Mouteka humle (kanskje noe ekstra), om resultatet blir bra får gudene vite, men det må da være enkelt :)

Tilbake
Topp